Jak pisze Katarzyna Witkowska-Pertkiewicz, internet ułatwił przedsiębiorcom komunikację z rynkiem. Dzięki niemu mogą mówić do swoich klientów bez pośrednictwa mediów tradycyjnych. Korzyści jest więc wiele, ale istnieją także zagrożenia. Mniejsza kontrola, jaką przedsiębiorstwa mają nad social mediami niesie ze sobą ryzyko upublicznienia informacji niekorzystnych dla pracodawcy. „Jeśli autorem informacji niekorzystnej dla przedsiębiorstwa jest niezadowolony klient, można przedstawić mu wyjaśnienia, które pomogą zneutralizować negatywną opinię. Gorzej jeśli to sami pracownicy podejmują w internecie działania godzące w dobre imię pracodawcy” – zauważa autorka tekstu. I przedstawia zasady, jakie każda firma obecna w mediach społecznościowych powinna wcielić w życie.
Kwestią kluczową, jeśli chodzi o wizerunek firmy w sieci, jest właściwa i przemyślana strategia korzystania z internetu. Pozwala ona na kontrolę wpisów dotyczących pracodawcy oraz gwarantuje jednolity i spójny przekaz treści dotyczących firmy. Takie rozwiązanie chroni nie tylko pracodawcę, ale i pracownika, który mógłby nieumyślnie ujawnić tajemnice firmy.
Firmowa polityka dotycząca social mediów powinna obejmować zasady uwzględniające wszelkie prawne aspekty wynikające z przepisów prawa pracy, a także z regulacji odnoszących się do zwalczania nieuczciwej konkurencji, praw autorskich, komunikatów przekazywanych drogą elektroniczną czy ochrony danych osobowych.
Określając jasno wszystkie zasady, pracodawca powinien zdefiniować cel oraz potencjalne korzyści, jakie chce osiągnąć poprzez swoją obecność w sieci. Znając je, dobrze poinformowany pracownik będzie unikał zamieszczenia zbyt szczegółowych, emocjonalnych wpisów i wiedział, jak formułować swoje posty, by wyeliminować ryzyko zakwalifikowania danego wpisu jako np. czynu nieuczciwej konkurencji.
Jak zauważa Witkowska-Pertkiewicz, w polityce firmy należy także określić, kto jest właścicielem wpisów zamieszczanych przez pracowników na profesjonalnych profilach pracodawców, aby uniknąć ewentualnego oskarżenia o naruszenie praw autorskich. (jl)