Społeczna odpowiedzialność biznesu wciąż bywa mylona z działalnością filantropijną. Z drugiej strony, termin ten często jest stosowany zamiennie ze zrównoważonym rozwojem. „I właśnie z tej perspektywy nieco łatwiej o dotarcie do istoty problemu” – czytamy w Gazecie Finansowej.
Zdaniem Barbary Szczęsnej-Makuch, autorki artykułu, CSR uczy strategicznego zarządzania firmą: „Nie mówimy zatem o odpowiedzialności społecznej w sensie społecznym, ale o podejściu do zarządzania, które biorąc pod uwagę cele biznesowe, nie pozbawia organizacji możliwości utrwalania i rozwijania swojej pozycji mogącej być zagrożoną na skutek obierania krótkoterminowych celów” – dodaje.
Jak czytamy, przykładem dobrych praktyk CSR-owych jest firma Orange Polska, która skupia się na czterech kluczowych obszarach: integracja cyfrowa (ułatwiająca dostęp do technologii seniorom i osobom niepełnosprawnym), środowisko(m.in. recykling), bezpieczeństwo w sieci i zarządzanie pracownikami(czerpanie z potencjału zespołu).
Dlaczego firmy wdrażają strategię społecznie odpowiedzialnego biznesu? Najbardziej oczywiste są cele wizerunkowe, inne mówią o poszukiwaniu legitymizacji dla działania – informuje dziennik. „Rozwiązanie problemu i utrwalenie efektywności łańcucha dostaw to jedna perspektywa. Zapewnianie konsumentów o wartościach firmy, to druga strona tego samego medalu, która generuje wiarygodność po stronie nabywców” – dodaje autorka. Wówczas inwestycja ma charakter zwrotny i nie jest traktowana przez zarząd, managerów i pracowników jako strata czasu i zasobów, realizowana po to, żeby dział PR miał o czym pisać – czytamy w artykule. (mw)