PricewatersCoopers (PwC) „Zdrowy Rozwój” po raz pierwszy zbadał spółki pod kątem własnej koncepcji rozwoju firmy. Dobrze rozwijająca się firma powinna opierać swój sukces na 5 filarach: zdolności formułowania strategii i wizji rozwoju, zdrowych finansach, zarządzaniu zasobami ludzkimi, zarządzaniu reputacją i zarządzaniu ryzykiem.
Synteza tych 5 cech ma zapewnić firmie rozwój stabilny, nierodzący nadmiernych napięć i nierównowagi, nieobciążony rosnącym ryzykiem gwałtownego wyhamowania, godzący cele krótko- i długookresowe.
Wnioski, jakie płyną z przeprowadzonego badania, świadczą o tym, że „Zdrowy Rozwój” polskich firm jest umiarkowanie mocny. Wartość poszczególnych filarów oszacowano w skali 0-10. Filar zarządzania reputacją (6.0) zdaniem analityków PwC prezentuje się dobrze, podobnie jak filar zarządzania ryzykiem (6.2). Znacznie gorzej natomiast filar zdolności formułowania strategii i wizji rozwoju (5.5). Jak twierdzą autorzy raportu, problem tkwi w tym, że o ile mamy do czynienia z systematycznym rozwojem, to jest on nadal dość powolny. Polski pracodawca ma ciągle dużo do zdziałania w kwestii swojego wizerunku.
PricewatersCoopers zbadał również w oparciu o wyniki ankiety, w jakim stopniu wartości wyznawane w firmach sprzyjają „Zdrowemu Rozwojowi”. Najwyższy wynik uzyskano w obszarze celów działania firmy – 8.1 w skali 0-10. Źle rokuje natomiast mało rozwinięte myślenie w sferze społecznie odpowiedzialnego biznesu (7.0). Bez względu na różne wartości w sile poszczególnych filarów, analitycy PwC stwierdzają, że żadnego z nich nie można niestety uznać za dostatecznie rozwinięty i należy nadal działać na rzecz ich wzmocnienia.
Pomiar zaawansowania zasad „Zdrowego Rozwoju” w polskich firmach został dokonany za pomocą internetowej ankiety w przeporowadzanej okresie lipiec-październik 2010. W ankiecie wzięło udział łącznie 70 firm. (ek)