„Witajcie widzowie, dziś zabieram was na działkę Leśnego Ogrodu Głównego Wujka i Cioci” – mówi Somsak Jiteurtragool do kamery. Rozpoczyna się zwiedzanie, a kamera przesuwa się w górę i w dół różnych roślin. Mężczyzna jest 62 letnim emerytowanym nauczycielem z Tajlandii. Jego film na Facebooku na temat uprawy drzew obejrzało prawie 8 tys. osób, a jego fanpage poświęcony ogrodnictwu w pół roku zgromadził ponad 900 obserwujących. Somsak jest jedną z około 50 osób, które wzięły udział w programie szkoleń cyfrowych, stworzonym dla osób powyżej 60 roku życia przez Thai Media Fund, agencję rządową. Ma on na celu pomóc szybko starzejącej się populacji Tajlandii w sprawniejszym korzystaniu z mediów społecznościowych i tworzeniu własnych treści – czytamy w theguardian.com.
„Większość starszych Tajów korzysta już z mediów społecznościowych, ale nie uważa się za twórców treści” – mówi Somsak serwisowi.
Prawie 78 proc. populacji Tajlandii jest online według raportu DataReportal i agencji kreatywnej We Are Social, podczas gdy szacunek z 2021 roku sugerował, że Tajowie spędzają prawie trzy godziny każdego dnia w mediach społecznościowych.
Prawdopodobnie będzie to obejmować wielu ze starszych grup wiekowych Tajlandii, mówi dr Dhanakorn Srisooksai, dyrektor naczelny Thai Media Fund. „Wchodzimy w erę cyfrową z osobami starszymi, coraz więcej osób starszych korzysta teraz z mediów, ale z ograniczonymi umiejętnościami” – mówi Dhanakorn. Prognozy wskazują, że do 2035 roku ponad 30 proc. populacji Tajlandii będzie miało ponad 60 lat – czytamy.
„Starsi użytkownicy zwykle spotykają się z różnymi zagrożeniami w sieci” – dodaje Dhanakorn Srisooksai, dyrektor naczelny Thai Media Fund. „Podczas gdy zastraszanie online i uzależnienie od mediów społecznościowych to największe problemy dotykające młodych ludzi online w Tajlandii, starsze pokolenia są bardziej podatne na oszustwa i dezinformację” – mówi.
Oprócz szkoleń projekt Thai Media Fund partnerował uczestnikom ze studentami uniwersytetu, którzy zapewniali mentoring w zakresie umiejętności technicznych potrzebnych do rozwijania obecności online, w tym edycji filmów. Uczestnicy stworzyli strony internetowe dzielące się swoją wiedzą, od nauki angielskiego po porady dotyczące opieki nad dziećmi autystycznymi. (zd)