Nie ma co się dziwić, że Instagram jest jednym z ważniejszych elementów strategii działań w mediach społecznościowych – w końcu korzysta z niego ponad 700 milionów użytkowników. Wiele marek próbuje płynąć z prądem i zakładać firmowe konta.
Jeśli jesteś osobą, która szybko się uczy, lecz dopiero zaczyna działać na firmowym Instagramie, na blog.hootsuite.com pojawił się poradnik, który powinien ułatwić Twoją pracę. Dara Fontein stworzyła listę najpopularniejszych błędów, których nie należy popełniać podczas prowadzenia Instagrama.
1. Kupowanie obserwujących
Wkupowanie się na szczyt listy kont z największą liczbą obserwatorów da Ci niewiele – pisze autorka. Pamiętaj, że tysiące sztucznie stworzonych kont nie przełożą się na zaangażowanie pod Twoimi postami. Ponadto – czytamy – obserwatorzy, których można kupić, to zazwyczaj boty bądź nastolatki publikujące swoje nagie zdjęcia. Nie jest to chyba społeczność, na której Ci zależy, prawda? – pyta autorka.
2. Ignorowanie statystyk
Jeśli chcesz odnieść sukces na Instagramie, zapomnij o podejściu typu „postuję i zapominam”. Tylko dzięki metodzie prób i błędów zobaczysz na przykład, w jakich godzinach najlepiej być aktywnym oraz jakiego typu treści najbardziej angażują Twoich odbiorców.
Dara Fontein proponuje, by mierzyć i sprawdzać poniższe kwestie:
– liczba obserwujących, włącznie z dynamiką jej zmian;
– skala i typ zaangażowania (polubienia i komentarze), godziny największej aktywności;
– liczba kliknięć linku w bio;
– wzmianki;
– jak często publikujesz;
– demografia obserwujących;
– poziom sprzedaży uzyskany dzięki Instagramowi (np. dzięki specjalnie stworzonym bonom zniżkowym).
3. Skupianie się tylko na sprzedaży
Według Dary Fontein, ciągłe przedstawianie swojej oferty potencjalnym klientom na Instagramie jest jedną z szybszych metod na zniechęcenie ich do siebie. Ekspertka radzi natomiast, by zastosować spokojniejsze podejście: pokazać wartości, jakie reprezentuje Twoja marka czy znaleźć sposób na nieszablonowe wykorzystanie Twoich produktów.
Fontein przywołuje przykład konta kanadyjskiej Ikei, na którym jakiś czas temu opublikowano album zdjęć pracowników, ich rodzin i znajomych sadzących drzewa w ramach programu Tree Canada.
Źródło: Instagram.com
4. Niezwracanie dostatecznej uwagi na podpisy
Najlepsze teksty pod postami na Instagramie mogą nie tylko wzbogacić zdjęcia o odpowiedni kontekst, lecz także pomóc wywołać emocjonalne reakcje wśród Twoich odbiorców. Jak wykazały przywołane przez Danę Fontein badania, odczuwanie pewnych emocji ma wpływ na to, czym dzielimy się w social mediach;
– niech podpis, na którym Ci zależy, będzie na początku. Jeśli dodasz go pod hashtagami, część użytkowników Instagrama może go nie zauważyć. Stawiaj też pytania – to jedna z najpopularniejszych metod angażowania odbiorców;
– nie bój się używać emoji. Znaki graficzne przykuwają wzrok.
5. Nieumiejętne stosowanie hashtagów
Aż 91 proc. postów na Instagramie zawiera od jednego do siedmiu hashtagów – czytamy w źródle. Ludzie często jednak popełniają trzy błędy: dodają ich za dużo, za mało albo używają tych, które niewiele znaczą. #Tego #Się #Tak #Nie #Robi – przekonuje Dana Fontein.
Trzeba pamiętać, że hashtagi pomagają docierać do nowych treści związanych z naszymi zainteresowaniami – czytamy. Zarówno ich niedodawanie, jak i nadużywanie może spowolnić wzrost zaangażowania potencjalnych i obecnych odbiorców.
6. Nieedytowanie zdjęć
Czy wiesz, że obrobione w Instagramie zdjęcia i filmy zwiększają zaangażowanie o ponad 45 proc.? Jeśli nie – zastanów się dwa razy, jeśli zechcesz następnym razem opublikować zdjęcie od razu po jego zrobieniu.
Dana Fontein radzi, by korzystać na przykład z domyślnego aparatu w telefonie i zrobić kilka zdjęć jednej rzeczy, by dzięki temu móc wybrać najlepsze ujęcie. Przydatne są też według niej aplikacje takie jak Snapseed, VSCO Cam czy Afterlight, choć ekspertka radzi, by nie nadużywać filtrów. Warto także znaleźć jeden styl i się go konsekwentnie trzymać.
Przykład marki przywołany przez autorkę tekstu, źródło: instagram.com
7. Ignorowanie społeczności
Jeśli poświęcasz czas na zbudowanie zaangażowanej grupy odbiorców, zajmij się też podtrzymywaniem w niej życia – czytamy. Zacznij reagować na komentarze, zadawaj pytania i odpowiadaj na nie, patrz tam, gdzie Twoi odbiorcy – szybko się przekonasz, jak wiele to daje.
8. Niewykorzystywanie możliwości reklamowych na Instagramie
Ten należący do Facebooka serwis społecznościowy pozwala na organizowanie różnego typu kampanii reklamowych. Instagram dba o to, by co jakiś czas wprowadzać kolejne opcje dla marketingowców, więc warto pomyśleć o ich zastosowaniu. Ponad 70 proc. przedsiębiorców, którzy korzystali z kampanii na Instagramie, zauważyło wzrost w liczbie konwersji online.
Czytaj więcej:
Nowe opcje dla reklamodawców w Instagram Stories
Instagram idzie w e-commerce. Nowa opcja w serwisie
9. Ignorowanie Instagram Stories
Funkcjonalność serwisu, o której wielu mówi, że została skopiowana od Snapchata, przyciąga już ponad 200 milionów użytkowników. Stories pomagają też zwiększyć zaangażowanie. Dlaczego by tego nie wykorzystać? – pyta autorka. Dodaje jednak kilka porad, jak robić to mądrze:
– opowiadaj historie;
– twórz autentyczne treści, czyli nie przykładaj tak dużej wagi do perfekcyjnych kadrów w Stories;
– niech Twoje materiały będą pożyteczne dla odbiorców;
– wykorzystaj możliwości Instagrama: filtry, geotagi, naklejki…
(mp)