Rada Etyki Public Relations wystosowała apel skierowany do osób zajmujących się profesjonalną komunikacją – pracowników branży PR i komunikacji marketingowej oraz wydawców – o „zwracanie większej uwagi na znaczenie i przestrzeganie standardów etycznych w procesie komunikacji i wymiany informacji w sieci”.
Jak czytamy w oświadczeniu, Rada wyraża zaniepokojenie treściami, jakie publikowane są w internecie, w tym w mediach społecznościowych. REPR podkreśla, że komunikacja cyfrowa nie jest „wolna od etyki” i podlega w tym zakresie takim samym standardom, jak każda działalność komercyjna i wydawnicza. Ważne jest stosowanie transparentności w przekazach, która ma chronić konsumentów przed wprowadzeniem w błąd. Zdaniem Rady każdy wydawca ma obowiązek oddzielać treści redakcyjne od tych publikowanych odpłatnie, a każdy specjalista ds. PR powinien to uszanować.
Czytaj też: Prof. Jerzy Olędzki: to nie kodeksy decydują o etycznych zachowaniach, tylko ludzie
REPR zwraca też uwagę, że przy tworzeniu materiałów, które mają być rozpowszechniane publicznie, powinno się korzystać jedynie z wiarygodnych źródeł, które są „oznaczone co do autorstwa i opatrzone sprawdzonymi referencjami”. Ponadto przyjętą regułą powinno być podawanie odnośników do źródeł, żeby odbiorcy mieli możliwość samodzielnego sprawdzenia ich wiarygodności oraz motywacji.
Rada w swoim oświadczeniu wskazuje, że zasady etyczne w komunikacji cyfrowej powinny podlegać prawom, które zostały określone w Karcie Etycznej Mediów.
Czytaj też: Rada Etyki PR milczy, bo niemal nie otrzymuje zgłoszeń
Jaka powinna być dziś Rada Etyki PR?
REPR definiuje też nadawców treści w internecie. Zdaniem Rady zaliczają się do nich agencje public relations, firmy, organizacje publiczne, partie polityczne, a także osoby prywatne pracujące w mediach czy prowadzące działalność komercyjną na zlecenie (np. influencerzy), medialni usługodawcy, agencje, które zajmują się pozycjonowaniem stron internetowych (oferują usługi SEO oraz działania z obszaru content marketingu) itp.
Rada w wydanym przez siebie oświadczeniu wzywa wszystkie środowiska biorące udział w komunikacji społecznej do przestrzegania zasad Deklaracji Helsińskiej, która została przyjęta w 2017 roku przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Konsultantów ds. Komunikacji (International Communications Consultancy Organisation: ICCO).
Czytaj więcej: Deklaracja Helsińska – nowy dokument przedstawiający 10 zasad etyki w branży PR
(pp)