Miesięcznik Press opublikował coroczny ranking agencji PR-owskich wedle ich przychodów. Wynika z niego, że rok 2008 był dla PR-owskich firm czasem pomyślnym, „kubeł zimnej wody” – jak mówi Rafał Czechowski z Imago PR – przedstawiciele tej branży poczuli dopiero w ostatnich miesiącach roku.
W pierwszej trójce znaleźli się kolejno – zwycięzca z 2007 Partner of Promotion – następnie Glaubicz Garwolińska Consultants, która awansowała względem roku poprzedniego z miejsca jedenastego, oraz Profile z przychodem o 33 proc. większym r/r. Największą dynamiką wzrostu może poszczycić się agencja Neuron (32 miejsce), której przychód powiększył się o 148 proc. względem roku 2007. Z drugiej strony największy spadek – o jedną trzecią (7, 09 mln przychodu) zł zanotował agencja Simga. Wśród głównych przyczyn tej sytuacji prezes firmy, Tadeusz Jacewicz, wskazuje odejście części klientów oraz pracowników do „konkurencyjnej” agencji, założonej przez Ryszarda Solskiego – byłego dyrektora Sigmy.
A jakie są prognozy dla branży na najbliższą przyszłość? Jak widać po liście najważniejszych klientów zbadanych agencji, miękką poduszką, która łagodzi efekty kryzysu ekonomicznego, są dla PR-owców zlecenia z sektora publicznego. Nowe kontrakty z tego obszary już niwelują mogą straty poniesione po odejściu części klientów z sektora prywatnego.(ał)
10 najlepszych agencji PR-owskich według przychodu w 2008 roku ( w tys. zł):
1. Partner of Promotion – 18 139
2. Glaubicz Garwolińska Consultants – 12 245
3. Profile – 10 105
4. Multi Communications – 9 943
5. Euro RSCG Sensors – 9 783
6. On Board Public Relations – 9 194
7. Headlines – 8 732
8. Edelman Polska – 8 107
9. ComPress S.A. – 7 731
10. Twenty Four Seven PR – 7 300