W roku 2014 sukcesy odnosiły spółki oferujące usługi z branży technologicznej, natomiast przedsiębiorstwa koncentrujące się na sprzedaży produktów z trudem radziły sobie na rynku. Wśród najcenniejszych marek globalnych z rankingu BrandZTM Top 100, opracowywanego przez instytut Millward Brown, pierwsza dwudziestka marek technologicznych, świadczących usługi, odnotowała wzrosty wartości średnio o ponad 40 proc., natomiast marki koncentrujące się na wytwarzaniu produktów osiągnęły znacznie niższy wzrost – zaledwie o 10 proc..
Najdobitniejszymi przykładami tej prawidłowości są Apple i Google. Wzrost w przypadku Google’a wyniósł 40 proc., co dało mu miejsce nr 1 na świecie, natomiast Apple spadł o 20 proc., tracąc pozycję lidera, którą utrzymywał przez ostatnie trzy lata. Ten sam trend można zauważyć w przypadku marek takich jak Samsung, HP czy Sony – są to firmy ukierunkowane na produkty – i wszystkie one wypadły słabiej niż gracze typu Tencent, Facebook czy Baidu. Ta ostatnia trójka odnotowała wzrosty odpowiednio o 97 proc., 68 proc. i 46 proc., natomiast poprzednie trzy firmy zmieniły swoją wartość o +21 proc., +19 proc. oraz 1 proc.
Nowymi uczestnikami pierwszej setki marek globalnych oraz Top 20 dla sektora technologii są dwie nowe platformy usług bazujących na rozwiązaniach technologicznych, a mianowicie Twitter (wartość marki: 14 mld USD) oraz LinkedIn (12 mld USD).
„Marki usług cyfrowych, takie jak Google, Facebook, Twitter, Tencent czy LinkedIn, są obecnie czymś więcej niż tylko narzędziami – trwale wpisały się już w nasze życie. Oferują one nowe formy komunikacji, które angażują uwagę i wyobraźnię użytkowników, a jednocześnie pomagają im organizować inne sfery życia. Aby uzyskać silniejszą obecność w ludzkich umysłach, marki typu Google kreślą ambitne plany, wychodząc poza granice dotychczasowych kategorii” – zauważył Peter Walshe, Global BrandZ Director w instytucie Millward Brown.
„Technologia” pozostaje największym sektorem w zestawieniu BrandZ Top 100, a jego łączna wartość w 2014 r. wynosi 841 mld USD – oznacza to wzrost całkowitej wartości pierwszej dwudziestki marek o 16 proc. Liderem sektora jest Google z wartością marki na poziomie 159 mld USD, a swój sukces zawdzięcza on innowacjom takim jak Google Glass, inwestycjom w sztuczną inteligencję oraz licznym umowom partnerskim, dzięki którym wymyślony przez Google’a system operacyjny Android trafia do różnych urządzeń, w tym nawet do samochodów.
Najszybszy wzrost w tym roku ma na swoim koncie chińska marka internetowa Tencent, która może pochwalić się imponującym skokiem wartości aż o 97 proc. do poziomu 54 mld USD i 14. miejscem w całkowitym rankingu Top 100. Za nią plasuje się Facebook notujący wzrost o 68 proc. do 36 mld USD, co uplasowało go na pozycji 21. w pierwszej setce. Łączna liczba spółek technologicznych wynosi poniżej jednej piątej zestawienia Top 100, jednak pod względem wyceny są one odpowiedzialne za niemal jedną trzecią wartości wszystkich marek z rankingu BrandZ Top 100.
IBM, lider sektora B2B, utrzymał pozycję nr 3 (wartość marki: 108 mld USD), ale rosnąca konkurencja ze strony produktów bazujących na idei chmury oraz Big Data spowolniła tempo wzrostu, choć także odbiła się niekorzystnie na sytuacji konkurentów, tzn. firm SAP i Oracle.
Miejsce w 2014 r. |
Marka |
Wartość marki w 2014 r. (mln USD) |
Zmiana wartości marki |
Miejsce w 2013 r. |
1 |
|
158 843 |
+40% |
2 |
2 |
Apple |
147 880 |
-20% |
1 |
3 |
IBM |
107 541 |
-4% |
3 |
4 |
Microsoft |
90 185 |
+29% |
4 |
5 |
Tencent |
53 615 |
+97% |
6 |
6 |
SAP |
36 390 |
+6% |
5 |
7 |
|
35 740 |
+68% |
8 |
8 |
Baidu |
29 768 |
+46% |
9 |
9 |
Samsung |
25 892 |
+21% |
7 |
10 |
Oracle |
20 913 |
+4% |
10 |
11 |
HP |
19 469 |
+19% |
12 |
12 |
Accenture |
18 105 |
+10% |
11 |
13 |
Siemens |
16 800 |
+36% |
14 |
14 |
Yahoo! |
14 174 |
+44% |
16 |
15 |
|
13 837 |
Nie dotyczy |
Nowość |
16 |
Cisco |
13 710 |
+16% |
15 |
17 |
|
12 407 |
Nie dotyczy |
Nowość |
18 |
Intel |
11 667 |
-15% |
13 |
19 |
Sony |
7 718 |
-1% |
17 |
20 |
Ericsson |
6 827 |
Nie dotyczy |
Nowość |
Czytaj także:
Millward Brown: IKEA oraz Movistar z największymi wzrostami w Europie
Google wyprzedza Apple’a i staje się najcenniejszą marką świata