Apple okazało się najcenniejszą marką w tegorocznym zestawieniu przygotowanym przez firmę Interbrand. Wyceniono ją na 98,3 mld dolarów. Łączna wartość 100 najcenniejszych marek w rankingu to 1,5 bln dolarów.
Apple w zeszłorocznym zestawieniu zajęło drugie miejsce. Przez rok wartość tej marki wzrosła o 28 proc., dzięki czemu w tym roku okazała się liderem. Jedynie o 2 proc. wzrosła wartość zeszłorocznego zwycięzcy rankingu, czyli marki Coca-Cola. W tym roku zajęła dopiero trzecie miejsce. Druga pozycja przypadła marce Google, której wartość wzrosła o 34 proc. Połowa marek z pierwszej dziesiątki to firmy technologiczne.
kliknij, aby powiększyć
Największy wzrost odnotował Facebook, którego marka przez rok zyskała 43 proc. wartości (przez autorów zestawienia została wyceniona na 7,7 mld dolarów). Największy spadek odnotowała natomiast Nokia (o 65 proc.). Fińska marka nadal jednak jest warta 7,4 mld dolarów.
W zestawieniu uwzględniono tylko te marki, których przychód przynajmniej w 30 proc. pochodzi spoza macierzystego regionu, które są powszechnie znane na trzech głównych kontynentach oraz na rynkach wschodzących. Pod uwagę brano także dostępność danych finansowych, stabilność przychodów oraz rozpoznawalność marki. Ze względu na kryterium transparentności w zestawieniu nie uwzględniono m.in. koncernów Mars oraz BBC, nie publikujących swoich danych finansowych. (ks)