Jak wynika z danych zebranych przez miesięcznik Press, polska branża PR przyspieszyła. Średnia dynamika przychodów agencji wzrosła w porównaniu do zeszłego roku z 1,27 do 7,58 proc.
W zestawniu pojawiły się dane dotyczące dynamiki przychodów 26 agencji. Pod tym względem najlepszy wynik osiągnęła agencja Headlines (wzrost o 73 proc.). Poza nią wzrost przychodów odnotowało jeszcze 14 agencji, natomiast przychody 11 firm w 2014 roku zmalały. Łączne przychody wszystkich 30 agencji uwzględnionych w rankingu wyniosły w 2014 roku 216 mln zł.
Lider zestawienia, agencja Partners of Promotion, w 2014 roku osiągnęła przychód na poziomie 37,2 mln zł, z czego honoraria stanowiły 51, 3 proc. (19,1 mln zł). Fee w przeliczeniu na jednego pracownika Partnersów wyniosło 261 tys. zł. Drugie miejsce przypadło agencji AM Art-Media, która w 2014 roku miała 19,7 mln zł przychodów. Ta jedna nie podała danych dotyczących honorariów. O 2,3 mln zł mniejszy był przychód trzeciej agencji – MSLGROUP. W jej przypadku honoraria stanowiły 71,4 proc. przychodów (12,4 mln zł), a w przeliczeniu na jednego pracownika wyniosły 168 tys. zł.
Gdyby o kolejności w rankingu decydowały właśnie prowizja agencji w przeliczeniu na jednego pracownika, pierwsze miejsce przypadłoby agencji Lighthouse Consultants. Zatrudniała ona ogółem w 2014 roku 11 osób, a jej honoraria wyniosły 4,2 mln zł, co daje 382 tys. zł w przeliczeniu na pracownika.
Na ankietę miesięcznika Press odpowiedziało 30 agencji: 22 zrzeszone w ZFPR i 8 spoza Związku. Dane dotyczące przychodów i zysków agencji weryfikowane były ze sprawozdaniami finansowymi z KRS. Natomiast dane o honorariach pochodzą wyłącznie z agencji. (ks)