Magazyn Home&Market publikuje doroczny ranking przychodów polskich agencji PR-owskich, przygotowany razem z Instytutem Analiz Gospodarczo-Ekonomicznych. Z tekstu wynika, że prognozy na nadchodzący rok nie napawają optymizmem.
Dotychczas, jak pisze Dominika Górska-Szymańska, „największymi zmartwieniami” agencji PR-owskich była wzrastająca liczba zapytań ofertowych od klientów i wzrost liczby ogłaszanych przetargów. Sektor PR, reklamy i marketingu powszechnie uznawany za gospodarczy „barometr rynku”, czeka teraz próba oraz nowe wyzwania. Mimo zapowiedzi recesji, dla wielu agencji kończący się właśnie rok przyniósł znaczne sukcesy finansowe.
Wśród trzech PR-owskich firm o największej dynamice przychodu w 2008 r znaleźli się kolejno – Glaubicz Garwolińska Consultants (142 proc. wzrostu r/r), Telma Group Communications (76 proc. wzrostu r/r) oraz Alert Media Communications ( 58 proc. wzrostu r/r). Natomiast agencją o największych przychodach w roku 2008 był zdobywca tego tytułu w roku ubiegłym, czyli firma Partner of Promotion, która – jak zauważa autorka – wśród badanych firm, zatrudnia także najwięcej pracowników.
Podsumowując mijający rok dziennikarka zauważa, że wpływ na rynek PR miało pojawienie się agencji Solski Burson-Marsteller, które zbiegło się ze spadkiem przychodów agencji Sigma Poland, z której odszedł Ryszard Solski. (ał)
Pierwsza dziesiątka agencji o największych przychodach netto w 2008 roku (PLN):
1. Partner of Promotion 18 170 000
2. Glaubicz Garwolińska Consultants 12 100 000
3. Profile 11 500 000
4. Grupa ABK 10 900 000
5. Multi Communications 10 143 232
6. On Board Public Relations 9 000 000
7. Headlines 8 600 000
8. Sigma Poland 8 000 000
9. ComPress 7 512 000
10. Twenty Four Seven 7 100 000