Forum Odpowiedzialnego Biznesu opublikowało siedemnasty raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. Jak zauważa organizacja, systematycznie rośnie liczba zarówno zgłaszających się firm, jak i zgłaszanych przez nie dobrych praktyk w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu.
1549 – tyle działań znalazło się w tegorocznej, 17. edycji raportu. W porównaniu do zeszłego roku to więcej o ponad 350 praktyk. FOB bierze pod uwagę zarówno praktyki nowe – zgłaszane do zestawienia po raz pierwszy – oraz długoletnie, czyli te, które nie tylko pojawiały się w poprzednich raportach, ale też były kontynuowane w ostatnim, 2018 roku.
Coraz dłuższy jest nie tylko spis praktyk, lecz także firm, które je zgłaszały. Po lekkim spowolnieniu wzrostu tej liczby w 2017 roku (zarejestrowało się wówczas 177 podmiotów, o 3 mniej niż rok wcześniej) FOB przyjął 229 firm w 2018 roku.
„Ten trend bardzo nas cieszy. Rezultat to składowa kilku czynników. Pojawiają się inicjatywy i regulacje prawne na poziomie międzynarodowym i krajowym, które skłaniają firmy do większej aktywności na polu CSR-u. CSR zawdzięcza rozwój także stawianym przez partnerów biznesowych wymogom dostarczania informacji również z działalności niefinansowej spółki” – komentuje Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna FOB.
Wykres przedstawiający liczbę nadsyłanych dobrych praktyk w kilkuletniej perspektywie.
Źródło: odpowiedzialnybiznes.pl.
Kliknij, by powiększyć
Czym właściwie są opisywane praktyki? Trzonem swojej metodologii Forum ustanowiło zaproponowany w normie ISO 26000 podział na siedem obszarów społecznej odpowiedzialności biznesu. Są to – w kolejności od najczęściej do najrzadziej zgłaszanych w 2018 roku – zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej, praktyki z zakresu pracy, środowisko, zagadnienia konsumenckie, ład organizacyjny, prawa człowieka oraz uczciwe praktyki operacyjne.
Organizacja zwraca też uwagę, że rośnie liczba małych i średnich przedsiębiorstw, które zgłaszają swoje działania z zakresu społecznej odpowiedzialności. W najnowszym raporcie było ich 60, zeszłego roku – o 10 mniej. Swoje działania najczęściej raportują podmioty z sektora finansów i usług. Oprócz dużych firm konsultingowych, w zestawieniu znalazły się także m.in. Fabryka Komunikacji Społecznej, agencja Procontent czy firmy takie jak Go Responsible, Goodbrand&Company oraz CSR Consulting i CSRinfo.
Raport, w którym oprócz spisu dobrych praktyk można znaleźć również artykuły ekspertów, dostępny jest na stronie odpowiedzialnybiznes.pl. FOB umożliwia na niej również przeglądanie zgłoszonych działań za pomocą wyszukiwarki.
PRoto.pl było patronem medialnym raportu. (mp)