Onet, Wirtualna Polska i Rzeczpospolita to najczęściej cytowane media w grudniu 2019 roku według najnowszego raportu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” przygotowanego przez Instytut Monitorowania Mediów.
W rankingu głównym, ukazującym 15 najczęściej cytowanych mediów, znalazły się cztery portale, dwie stacje radiowe, cztery stacje telewizyjne i pięć tytułów prasowych. Na Onet powoływano się 4,2 tys. razy – portal prowadzi w zestawieniu od marca 2019 roku.
Wśród tytułów prasowych najczęściej powoływano się na Rzeczpospolitą. Dziennik od ponad pół roku pozostaje liderem swojej kategorii. Na drugim miejscu znalazł się Dziennik Gazeta Prawna z wynikiem przekraczającym 2,2 tys. cytowań. Trzecie miejsce należało do Gazety Wyborczej.
„Sieci”, „Wprost”, „Newsweek” i „Do Rzeczy” to tytuły, na które powoływano się w grudniu niemal tak samo często. Pierwsze miejsce należy jednak, podobnie jak w poprzednim miesiącu, do tygodnika „Sieci”. Wśród miesięczników także bez zmian na pozycji lidera – tak jak w listopadzie na prowadzeniu znalazł się „Forbes”, tym razem z liczbą 106 cytowań. Stawkę zamyka „Playboy”, którego polskie wydanie ukazało się w grudniu po raz ostatni.
Wśród portali internetowych największy wzrost odnotowała interia.pl. Wyprzedziła wpolityce.pl i znalazła się w grudniu na trzecim miejscu wśród najczęściej cytowanych portali.
W kategorii stacje telewizyjne podobnie jak w poprzednich miesiącach najczęściej powoływano się na TVN24 i TVN. Stacje łącznie cytowane były prawie 2,9 tys. razy. Na trzecim miejscu uplasował się Polsat News z wynikiem blisko 1,3 tys. Na kolejnym miejscu znalazła się jeszcze jedna stacja informacyjna – TVP Info.
RMF FM ze zdecydowaną przewagą nad konkurentami ponownie prowadzi w rankingu najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych. Na przekazy tej stacji powoływano się ponad 2,3 tys. razy, to ponad dwukrotnie częściej niż na Radio Zet, które cytowano 907 razy. W kategorii stacje radiowe znalazły się dwie regionalne rozgłośnie: Radio Szczecin i Radio Poznań. Stawkę dziesięciu najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych zamyka Radio Maryja.
W kategorii media biznesowe znalazły się trzy tytuły prasowe oraz dwa portale internetowe. Dominuje Dziennik Gazeta Prawna z wynikiem 2247 powołań – to dwukrotnie więcej niż w poprzednim miesiącu. Na drugim miejscu bussinessinsider.com.pl (awans z miejsca trzeciego), tuż za nim Puls Biznesu.
W mediach regionalnych na prowadzeniu stacja radiowa – Radio Szczecin, za nią kolejno Gazeta Krakowska, Radio Poznań i Dziennik Zachodni.
Autorka badania: Magdalena Radecka, Instytut Monitorowania Mediów
O badaniu:
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 37 966 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radio i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; portali internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu od 1 do 31 grudnia 2019 roku.
Korzystanie z raportu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”, w tym wykorzystanie informacji wynikających z raportu, publikacja materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych dopuszczalne jest pod warunkiem następującego oznaczenia źródła: w przypadku mediów elektronicznych poprzez umieszczenie w artykule aktywnego linku do źródła oraz pełnej nazwy („Instytut Monitorowania Mediów”), a w przypadku mediów tradycyjnych poprzez umieszczenie informacji: „źródło: Instytut Monitorowania Mediów”.