Onet, Wirtualna Polska i RMF FM to najczęściej cytowane media w listopadzie 2019 roku – tak wynika z najnowszego raportu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” przygotowanego przez Instytut Monitorowania Mediów.
W rankingu głównym, przedstawiającym 15 najczęściej cytowanych mediów, znalazły się cztery portale, dwie stacje radiowe, cztery telewizyjne i pięć tytułów prasowych. Na Onet powoływano się ponad 4,3 tys. razy – portal prowadzi w zestawieniu od marca 2019 roku.
W stosunku do poprzednich miesięcy największą zmianę odnotowujemy na trzecim miejscu rankingu – RMF FM wyprzedza Rzeczpospolitą, tracąc przy tym niewiele do Wirtualnej Polski (na drugim miejscu).
Wśród tytułów prasowych najczęściej powoływano się na Rzeczpospolitą (prawie 2,6 tys. cytowań). Dziennik od pół roku pozostaje liderem swojej kategorii. Na drugim miejscu utrzymuje się Gazeta Wyborcza z wynikiem 1,6 tys., a tuż za nią plasują się Super Express i Fakt – odpowiednio 1,4 i 1,2 tys. powołań na te tytuły.
W listopadzie najczęściej cytowanym tygodnikiem były „Sieci”. Drugie miejsce należy do „Wprost”. Na kolejnych znalazły się „Polityka” i „Newsweek” ze zbliżoną liczbą powołań na te tytuły.
W kategorii miesięczniki na pierwszym miejscu znalazł się „Forbes”. Na tytuł powoływano się w listopadzie w innych mediach 120 razy. Na kolejnych miejscach, podobnie jak w październiku, są „Press” i „Playboy”.
Klasyfikacja portali internetowych jest zbliżona do tej, którą poznaliśmy w październiku – Onet.pl, Wirtualna Polska i Wpolityce.pl nadal na trzech pierwszych pozycjach w kategorii. Na uwagę zasługuje Interia.pl z dwukrotnym wzrostem liczby cytowań w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Podobnie jak w poprzednich miesiącach, w listopadzie najczęściej powoływano się na TVN24 i TVN. Stacje łącznie cytowane były 3,3 tys. razy. Na trzecim miejscu znalazł się Polsat News z wynikiem 1,3 tys. W zestawieniu są jednak jeszcze Polsat oraz Polsat Sport, co łącznie dla tych trzech pokrewnych stacji daje wynik prawie 1,8 tys. powołań. W kategorii stacje telewizyjne debiutuje TVP2.
RMF FM to stacja radiowa, która w listopadzie była zdecydowanym liderem swojej kategorii – na przekazy krakowskiego radia powoływano się w innych mediach ponad 3,1 tys. razy. Za wysoki wynik RMF FM w ostatnim miesiącu odpowiada m.in. przekazywanie przez inne media informacji radia związanych z osobą Mariana Banasia, prezesa Najwyższej Izby Kontroli.
W kategorii media biznesowe znalazły się trzy tytuły prasowe oraz dwa portale. Ponownie dominuje Dziennik Gazeta Prawna z wynikiem 1078 powołań. Na drugim miejscu Puls Biznesu (również utrzymana pozycja z października).
W mediach regionalnych na prowadzeniu stacja radiowa – Radio Poznań, a za nią tytuły prasowe. Są to kolejno: Gazeta Wrocławska, Głos Wielkopolski, Gazeta Krakowska i Dziennik Zachodni.
Autorka badania: Magdalena Radecka, Instytut Monitorowania Mediów
O badaniu:
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; portali internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu od 1 do 30 listopada 2019 roku.
Korzystanie z raportu, w tym wykorzystanie informacji wynikających z raportu, publikacja materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych dopuszczalne jest pod warunkiem następującego oznaczenia źródła:
– w przypadku mediów elektronicznych – przez umieszczenie w artykule aktywnego linku do źródła („Instytut Monitorowania Mediów”), który linkować będzie bezpośrednio do adresu www.imm.com.pl;
– w przypadku mediów tradycyjnych – przez umieszczenie informacji: „źródło: Instytut Monitorowania Mediów, Raport _______________ (tytuł raportu)”.