TVN24 zwyciężył w rankingu IMM „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” obejmującym cały rok 2018. Informacje dziennikarzy TVN24 cytowane były łącznie ponad 25,5 tysiąca razy – w prasie, radiu, telewizji i portalach internetowych.
Na podium znalazły się też RMF FM (25,3 tysiąca cytowań) oraz Rzeczpospolita (niemal 24 tysiące cytowań). Wśród portali internetowych zwyciężyła Wirtualna Polska, która była cytowana przez inne media ponad 23 tysiące razy. Tematem, który wywoływał największe zainteresowanie, była polityka. Najchętniej cytowane były wypowiedzi przedstawicieli sceny politycznej oraz odniesienia do publikowanych wywiadów i rozmów prowadzonych na antenach.
Prasa
Na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych tytułów prasowych znalazł się dziennik Rzeczpospolita. Wyprzedził Gazetę Wyborczą oraz Fakt. Rzeczpospolita zapewniła sobie zwycięstwo dzięki materiałom dotyczącym polityki – informacjom własnym oraz wywiadom z politykami.
Wśród najczęściej cytowanych tygodników i dwutygodników pierwsze miejsce zajęło „Do Rzeczy”. Na kolejnych miejscach znalazły się „Sieci” oraz „Newsweek”.
Miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media, były „Perspektywy”, które zacytowano ponad 2 tys. razy. Wyprzedziły „Forbesa” (ponad 1,3 tys.) oraz „Press”.
Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24, która jest także zwycięzcą ogólnego zestawienia. Wyprzedziła m.in. TVN oraz TVP Info. Za TVN24 najczęściej cytowano wypowiedzi polityków zapraszanych do studia.
Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie RMF FM. Wyprzedziło m.in. Radio Zet oraz PR1. RMF FM swoją zwycięską pozycję zawdzięcza kilku rodzajom materiałów: wywiadom z politykami, informacjom gospodarczym i ekonomicznym oraz najnowszym doniesieniom z kraju i ze świata.
Portale internetowe
Najczęściej cytowanym portalem internetowym w 2018 roku została Wirtualna Polska. Drugie i trzecie miejsca zajęły onet.pl oraz wpolityce.pl. Za Wirtualną Polską najczęściej podawano doniesienia dotyczące polskiej polityki oraz informacje z zakresu gospodarki.
Media ekonomiczne
Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był Dziennik Gazeta Prawna, który został zacytowany prawie 10 tysięcy razy. Wyprzedził m.in. Puls Biznesu oraz „Forbesa”.
Media regionalne
Radio Gdańsk było w 2018 roku najczęściej cytowanym medium regionalnym. Inne media powoływały się na tę rozgłośnię ponad 1,6 tys. razy. Najczęściej podawały za Radiem Gdańsk informacje dotyczące kampanii samorządowej w Trójmieście.
Tuż za Radiem Gdańsk uplasowały się radio Kraków i Radio Plus. Najczęściej cytowaną gazetą regionalną była Gazeta Krakowska, na którą powołano się niemal tysiąc razy.
Autorka badania: Magdalena Tokaj, Instytut Monitorowania Mediów
O badaniu:
Badanie przeprowadzono na podstawie 353 801 przekazów z mediów (materiałów prasowych, publikacji w portalach internetowych oraz programów radiowych i telewizyjnych) z okresu od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 roku. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 365 967 razy (287 427 razy w portalach, 42 348 razy w prasie, 26 624 w telewizji i 9 568 w radio).
Analiza obejmuje ponad 1000 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Kraków, TVP Sport, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN TURBO, TVN Meteo, POLSAT, Polsat News, Polsat Sport, TV4, Canal+, TV Trwam, TV Puls) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Muzo.fm, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Kielce, Radio Merkury, Radio Szczecin, Radio Wrocław, Radio Lublin).
Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych, portali internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.