Na stronie newsrm.tv opublikowano wyniki badań przeprowadzonych przez firmę Hays Poland na potrzeby raportu „Kobiety na rynku pracy 2017″.
Jak czytamy, 44 proc. kobiet i 78 proc. mężczyzn zgadza się z twierdzeniem, że pracownicy o podobnych kwalifikacjach mają równe szanse na awans niezależnie od płci, przy czym ponad 85 proc. wszystkich respondentów wskazało, że osobą zarządzającą w ich firmie jest mężczyzna i podobnie jest na większości stanowisk kierowniczych czy menadżerskich.
Wyniki badania skomentowała dla portalu newsrm.tv Paula Rejmer – dyrektor zarządzająca dywizją rekrutacji stałej w Hays Poland. „Z jednej strony myślę, że wiąże się to z polityką awansów i gotowością organizacji do awansowania kobiet. Również same zainteresowane bardzo często nie aplikują na wyższe stanowiska menadżerskie w organizacji. Mierzą niżej, niżej oceniają swoje przygotowanie i kompetencje, tym samym obniżają swoją szansę, żeby w takim wyścigu wziąć udział” – mówi Rejmer.
Spośród ankietowanych kobiet 42 proc. zgadza się ze stwierdzeniem, że pracownicy o podobnych kwalifikacjach są wynagradzani sprawiedliwie, bez względu na płeć – czytamy.
Jak informuje portal, wśród przeszkód na drodze zawodowej wynikających z płci ankietowane wymieniły: trudności z powrotem do pracy po urlopie macierzyńskim, pogodzenie jej z życiem prywatnym, niechęć zarządu i przełożonych do kobiet na stanowiskach kierowniczych, brak zaufania oraz kierowanie się stereotypami w podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu lub awansie.
Trudności po powrocie do pracy z urlopu macierzyńskiego Rejmer komentuje następująco: „Organizacje nie dają możliwości i czasu, aby móc wdrożyć się na nowo w powierzone obowiązki. Często oczekują, żeby ten powrót był bardzo szybki”.
Uczestniczki badania przyznały, że w firmach istnieją „szklane sufity” i trudności „przebicia się” w branżach i stanowiskach tradycyjnie postrzeganych jako typowo męskie. Kobiety wskazały także bariery związane z ograniczoną możliwością uczestniczenia w spotkaniach poza godzinami pracy – jak czytamy, „często są to spotkania nieformalne, ale jednocześnie mogące mieć istotny wpływ na pozycję zawodową ich uczestników”.
(bm)