Największym segmentem rynku dóbr luksusowych w Polsce pozostaje segment samochodów luksusowych i premium – wynika z raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2017”. Motywem przewodnim tegorocznej edycji raportu jest portret bogatego Polaka. W publikacji znalazła się także analiza poszczególnych segmentów rynku dóbr luksusowych.
Liczba zamożnych Polaków w 2017 roku wyniesie 1,1 mln osób. To o ponad 60 tys. więcej niż w roku ubiegłym. W związku ze wzrostem liczby osób zamożnych zwiększy się też wartość rynku dóbr luksusowych – szacuje się ją na ponad 21 mld zł. Jak wynika z raportu, łączne dochody brutto zamożnych Polaków (uzyskujących miesięczny dochód powyżej 7,1 tys. zł brutto) w 2017 roku wyniosą 249 mld zł. W 2017 roku liczba Polaków zaliczających się do HNWI (ang. high net worth individuals) wzrosła o blisko 16 tys. osób. Są to osoby posiadające majątek netto przekraczający 1 mln dol.
Czytaj także: Jak dotrzeć do klienta, dla którego cena nie gra roli
Największa liczba zamożnych Polaków – podobnie jak w poprzednich latach – mieszka w województwie mazowieckim. Na kolejnych miejscach znalazły się województwa wielkopolskie i małopolskie.
Według prognoz do 2021 roku rynek dóbr luksusowych w Polsce może osiągnąć wartość ponad 31 mld zł, co będzie stanowiło prawie 48-procentowy wzrost w porównaniu do roku 2017.
Większość ankietowanych jest zdania, że do ich zawodowych i finansowych sukcesów przyczyniły się głównie ciężka praca i odpowiednie cechy charakteru – inteligencja i samodyscyplina. Zdaniem 81 proc. respondentów wysokie zarobki wiążą się z koniecznością podejmowania ryzyka.
Z raportu wynika, że największa liczba bogatych Polaków pracuje średnio dziesięć godzin dziennie. Co dziesiąty ankietowany przyznał z kolei, że pracuje więcej niż dwanaście godzin dziennie. Bogaci Polacy czas wolny najchętniej spędzają z rodzinami.
Największym segmentem rynku dóbr luksusowych w Polsce wciąż jest segment samochodów marek premium oraz luksusowych, którego wartość szacowana jest na 12,3 mld zł. Prognozowana liczba rejestracji nowych aut marek premium w 2017 roku to 61 tys. sztuk, z kolei marek luksusowych – 176 sztuk. Rynek samochodów klasy premium i luksusowych jest najszybciej rosnącym i rozwijającym się segmentem: jego wartość wzrosła o 17 proc. w stosunku do roku poprzedniego, a według szacunków w ciągu najbliższych czterech lat może osiągnąć blisko 20 mld zł, co będzie oznaczać 61 proc. wzrostu w porównaniu do 2017 roku.
Czytaj także: Wywiad z szefem komunikacji Rolls-Royce’a w Europie
Drugą największą kategorią rynku dóbr luksusowych w Polsce jest odzież i akcesoria, którego wartość w tym roku wyniesie blisko 2,5 mld zł. Na kolejnych miejscach znalazły się usługi hotelarskie i SPA (1,7 mld zł), a dalej nieruchomości (1,3 mld zł), alkohole (0,9 mld zł) oraz biżuteria i zegarki (0,7 mld zł).
Biżuteria i zegarki to jeden z najszybciej rosnących segmentów rynku luksusowego. Sektor ten jest zdominowany przez biżuterię damską, która stanowi 78 proc. tej kategorii. 80 proc. oferowanych na polskim rynku luksusowych zegarków jest z kolei przeznaczonych dla mężczyzn. Z raportu wynika, że w 2017 roku wartość segmentu luksusowej biżuterii i zegarków wyniesie 653 mln zł, a w perspektywie czterech lat może wzrosnąć aż o 50 proc. do poziomu 976 mln zł.
Cały raport na stronie. (mb)
O badaniu:
W raporcie przedstawiono zostały wyniki badania przeprowadzonego na grupie 97 respondentów w okresie od lipca do września 2017 roku przy wykorzystaniu metody wywiadów internetowych (CAWI). Kryterium doboru respondentów były dochody przekraczające 20 tys. zł brutto miesięcznie. W raporcie wykorzystano też dane firm Credit Suisse, Euromonitor International, GUS-u, Ministerstwa Finansów, Narodowego Banku Polskiego, Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Polskiego Związku Żeglarskiego, Poland Sotheby’s International Realty, Urzędu Lotnictwa Cywilnego.