Marki na YouTubie mają problem z pozyskiwaniem nowych subskrybentów – to główny wniosek z sierpniowego raportu autorstwa MUSE. Mimo to, firmy mogą jednak liczyć na spore zainteresowanie konkretnym filmem. Najmniej potencjał YouTube’a wykorzystują partie polityczne.
W części poświęconej polityce autorzy raportu zwracają uwagę, że sztaby najbardziej liczących się partii – mimo sprawnej komunikacji na TT i Facebooku – pomijają w tych działaniach platformę video. W tym przypadku dominują trzy rodzaje materiałów: konferencje prasowe, spoty wyborcze czy materiały dyskredytujące konkurencję.
Najwięcej wyświetleń w sierpniu naliczają kanały partii. Tu przoduje PlatformaRP (prawie 231 tys.), zaraz za nią jest Prawo i Sprawiedliwość (z liczbą ponad 78 tys. wyświetleń). Trzecie miejsce zajął kanał Andrzeja Dudy. Prezydent był najczęściej odwiedzanym politykiem na YT (47 534).
Dwa jego filmy znalazły się także na liście video z największą liczbę wyświetleń od czasu publikacji. Wśród nich są spoty Andrzeja Dudy „Andrzej Duda – dobra zmiana” (z liczbą prawie 731 tys. wyświetleń) i „Andrzej Duda – przyszłość ma na imię Polska” ( ponad 311 tys. ).
Gdy jednak te liczby zestawi się z interakcją marek na platformie video powyższe statystyki nie są imponujące. Z branży FMCG filmy o największej liczbie wyświetleń od daty publikacji pochodzą z kanału Nestle Zdrowy Start (z liczbą 2 mln 400 827 tys.) i Pampers Polska (prawie 882 tys.). Z branży motoryzacyjnej najlepiej oglądał się kanał MitsubishiMotorsPL (ponad 34 mln wyświetleń) czy video Honda Polska (prawie 1 mln 337 tys.).
Spore zainteresowanie tematyką i danym filmem nie przekłada się jednak na budowanie społeczności wokół kanału. Przykładowo, wśród kanałów firm z branży FMCG, Pampers Polska ma 1468 subskrybentów, za nim znalazł się kanał Nestle – Zdrowy Start na przyszłość, które subskrybuje 602 użytkowników. Tabelę wyników w raporcie zamyka BoboVitaTV z liczbą 268. Także liczba pozyskanych nowych subskrybentów w sierpniu udowadnia, że w tej branży na YouTubie tkwi potencjał. Profil Pampers Polska może pochwalić się wzrostem o 7 proc., a Nestle Polska – 6 proc. Również marki samochodów mają problem ze znalezieniem sposobu na pozyskanie i utrzymanie subskrybentów. Najpopularniejsze kanały ( SKODA Polska i Mazda Polska), by zatrzymać użytkowników, poza materiałami reklamowymi publikują też testy czy poradniki.
Gdy zestawimy te statystyki z polityką, wyniki już nie są zadowalające. W tym przypadku mała liczba pozyskanych subskrybentów pokazuje znów, jak niską wagę politycy przywiązują do platformy na YouTubie. Autorzy raportu zwracają przy tym uwagę, że przedstawiciele wszystkich opcji nie wykorzystują możliwości dotarcia do odbiorcy z pełnym przekazem, podając mu konferencje prasowe i materiały agitacyjne, niewystarczająco atrakcyjne w oczach wyborcy.
YouTube to także wyzwanie dla uczelni, bo ich grupa docelowa bardzo często korzysta z tej platformy. Liczba wyświetleń wskazuje na to, że szkoły wyższe stawiają na dotarcie do swoich przyszłych studentów. Warszawska SWPS radzi sobie pod tym względem najlepiej. Jej najciekawsze filmy mają po kilkadziesiąt tysięcy wyświetleń. Takimi wynikami nie mogą pochwalić się konkurencyjne uczelnie. SWPS w Warszawie prowadzi też pod względem jakości publikowanych materiałów, a wszystkie rodzaje treści są adresowane do studentów i przez nich tworzone. Skutkiem tego to właśnie ta szkoła zdobyła w sierpniu najwięcej subskrybentów (273). Za nią jest dopiero Uniwersytet Warszawski z liczbą 42 nowo pozyskanych użytkowników i Uniwersytet Jagielloński (20 nowych subskrybentów). (mw)