Serwis MarketingMiejsca.com.pl przygotował raport prezentujący wybrane działania promocyjne samorządów realizowane w roku 2015 i w pierwszym półroczu roku 2016. Dokument zawiera również komentarze kilkunastu osób specjalizujących się w tej dziedzinie.
Warto promować miasta, bo ludzie oceniają wyżej te, o których istnieniu wiedzą – zaznacza Hubert Kawalec z WSPiNA Rzeszowskiej Szkoły Wyższej.
„Codzienne działania promocyjne samorządów są dużo bardziej zajmujące i potrafią dawać o wiele więcej inspiracji niż wielkie projekty rządzących naszym krajem” – mówi Robert Stępowski, ekspert ds. marketingu terytorialnego, twórca platformy MarketigMiejsca.com.
Z raportu „Najlepsze działania promocyjne polskich miast i regionów” wynika m.in., że najczęściej wykorzystywanym narzędziem promocji jest event (zarówno o charakterze kulturalno-rozrywkowym, sportowym, jak i kongres czy konferencja biznesowa). Poza nim czytamy również o rozwiązaniach takich jak city placement (np. w filmach, serialach, grach komputerowych i planszowych, teledyskach) i działaniach w internecie (aplikacje mobilne, gry, media spolecznościowe, współpraca z influencerami).
W raporcie czytamy, że działania z zakresu marketingu terytorialnego są coraz węziej targetowane, a on sam się specjalizuje. „Uniwersalny przekaz nie istnieje. Nie ma też jednego idealnego produktu dla każdego, dlatego ważne jest, aby określić swoje mocne strony i zidentyfikować klienta na jakim nam zależy. Poznać jego profil psychologiczny, upodobania i dopiero na tej podstawie sformułować przekaz” – podkreśla Krystyna Hartenberger-Pater, dyrektor Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. Ekspertka dodaje przy tym, że brakuje nam odwagi, „a jak wiadomo tylko niestandardowe formaty mają szansę przebić się i żyć nieco dłużej”.
W raporcie znajdziemy również informacje o wysokości wydatków promocyjnych największych miast i regionów zaplanowany na bieżący rok. Okazuje się, że największym budżetem promocyjnym na 2016 rok dysponuje województwo warmińsko-mazurkie (ok. 9,22 mln zł), najmniejszym zaś mazowiecke (366 tys. zł). Biorąc pod uwagę miasta, najwięcej na promocje w 2016 roku wyda Warszawa (18,9 mln zł.), najmniej natomiast – Gorzów Wielkopolski (345 tys. zł.).
Bezpłatny raport dostępny tutaj.
Wydanie następnego raportu zaplanowano na koniec I kwartału 2017 roku.
(ak)