Znamy już wyniki drugiej edycji raportu dotyczącego blokowania reklam, z którego wynika, że używanie wtyczek blokujących reklamy to powszechna praktyka, która z roku na rok zyskuje na popularności, a Polska jest jej liderem.
Tegoroczny raport OnAudience.com z grupy Cloud Technologies prezentuje dane z ponad 60 rynków świata. Najwięcej wyświetlanych reklam internetowych blokowanych jest w Polsce – aż 46 proc. (o 8 proc. więcej niż rok wcześniej). Na drugim miejscu zestawienia znalazła się Grecja (44 proc. blokowanych wyświetleń), na trzecim Norwegia (42 proc.), a dalej kolejno Niemcy (41 proc.) i Dania (40 proc.). Przedostatnia w zestawieniu jest Wenezuela (10 proc.), a najniższy wynik do Paragwaju – tam blokowanych jest zaledwie 5 proc. reklam.
Największy wzrost liczby zablokowanych odsłon dotyczy Brazylii, gdzie obecnie blokowanych jest 12 proc. reklam, co w stosunku do zeszłorocznego badania oznacza wzrost aż o 232 proc.
„Podobnie jak w zeszłym roku ranking przedstawia odsetek odsłon, a nie unikalnych użytkowników blokujących reklamy, co jest kluczowe dla właściwego zobrazowania skali tego zjawiska” – mówi Piotr Prajsnar, prezes firmy Cloud Technologies, która opracowała UnBlocka. Wyniki raportu komentuje następująco: „Wzrost liczby blokujących reklamy niemal na każdym rynku pokazuje, że internauci nie akceptują masowych kampanii, irytujących form reklamowych oraz przekazów nieodpowiadających ich zainteresowaniom”.
Wartość rynku reklamowego
Popularyzacja oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam przekłada się na globalne straty wydawców (o tym zjawisku i radach dla reklamodawców pisaliśmy już wcześniej). Według autorów badania, w 2017 roku wartość zablokowanych odsłon osiągnie 42 miliardy dolarów, podczas gdy wartość całego rynku reklamy typu display szacuje się na 100 miliardów dolarów. W poprzednim roku zablokowane zostały reklamy o równowartości 28 miliardów dolarów, a wartość rynku wyliczono na 84 miliardy dolarów.
W Polsce, gdzie procentowo blokuje się najwięcej reklam, wartość rynku reklamy typu display szacuje się na 485 milionów dolarów, podczas gdy wartość zablokowanych odsłon – na 409 milionów dolarów.
„Prowadzenie masowych kampanii internetowych już dawno przestało mieć rację bytu. Reklama musi być dopasowana do zainteresowań i potrzeb odbiorcy” – mówi Macieja Sawa, Chief Commercial Officer z OnAudience.com. Jego zdaniem, po dostosowaniu treści reklamowych do odbiorców, „liczba osób korzystających z adblocków ma szansę spaść”.
Adblock a zakupy w internecie
Tegoroczny raport OnAudience.com przedstawia także wpływ blokowania reklam na branżę e-commerce. Wynika z niego, że 32 proc. wyświetleń e-sklepów i innych serwisów świadczących usługi online w Europie dokonywanych jest przez osoby z zainstalowanymi adblockami. Proces zakupowy rozpoczynany jest w 34 proc. przez osoby posiadające takie wtyczki, a 38 proc. finalizujących transakcje nie widzi reklam.
„Duże grono klientów serwisów e-commerce to osoby blokujące reklamy. Oznacza to, że trafiają do nich w wyniku samodzielnego poszukiwania produktów. Są to bardzo świadomi użytkownicy, charakteryzują się wysokim poziomem wiedzy technologicznej, mają duże doświadczenie w korzystaniu z internetu” – mówi Piotr Prajsnar z Cloud Technologies.
Zgodnie z szacunkami przedstawionymi w raporcie OnAudience.com wartość globalnego rynku e-commerce przekracza 2 000 miliardów dolarów, z czego ponad 600 miliardów dolarów generują na tym rynku użytkownicy adblocków. Wartość polskiego rynku e-commerce została oszacowana na 7,6 miliarda dolarów, z czego 3,5 miliarda dolarów generują użytkownicy wtyczek blokujących.
Cały raport można pobrać tutaj.
Cloud Technologies korzysta z danych Instytutu Monitorowania Mediów.
Zdjęcie główne: screen z raportu OnAudience.com „Ad blocking in the Internet – Report 2017”
(bm)