Liczba zarejestrowanych użytkowników Facebooka w Polsce sięga prawie 11 mln. Którzy z nich najczęściej korzystają z aplikacji konkursowych? Jaki jest profil polskiego konkursowicza? Kto dominuje – kobiety czy mężczyźni? Na te pytania odpowiada badanie firmy Click Apps.
Popularność facebookowych konkursów jest nadal wysoka. Istnieje kilka czynników, które mają na to wpływ. Po pierwsze, aplikacje konkursowe stanowią cenne źródło bazy danych użytkowników. Konta użytkowników aplikacji zarejestrowane są najczęściej na gmail.com (26 proc.), wp.pl (21 proc.) i o2.pl (13 proc.), co czyni bazę jedyną z tak dużym udziałem internetowego giganta. Tak wartościowa baza pozwala na precyzyjne określenie poszczególnych grup odbiorców i kierowanie do nich konkretnego przekazu – np. wysyłki newslettera czy komunikatu o akcji promocyjnej.
Podobnie, jak w przypadku użytkowników samego Facebooka, kobiety to większość (66 proc.). Dla porównania, facebookowicze w Polsce to odpowiednio 53 proc. kobiet, 47 proc. mężczyzn. O większym udziale kobiet świadczy także ranking TOP10 imion wszystkich użytkowników aplikacji, w którym znalazły się tylko imiona żeńskie.
Przedział wiekowy? Użytkownicy w wieku 18-24 są najbardziej zaangażowaną grupą (43 proc.). Z możliwości zdobycia nagród często korzystają osoby z przedziału 25-34, (27 proc. biorących udział w konkursach). Na trzecim miejscu, z 18 proc. udziałem, uplasowali się 13-17 latkowie. Dla porównania, użytkownicy Facebooka w Polsce, to odpowiednio: 13-17 (20 proc.), 18-24 (30 proc.), 25-34(28 proc.).
Konkursy fotograficzne angażują najwięcej użytkowników i są prawie połową wszystkich aplikacji (48 proc.). Na dalszych pozycjach znalazły się gry (33 proc.), konkursy tekstowe (14 proc.) i wideo (5 proc.). Statystyki pokazują, że uczestnicy najchętniej biorą udział w konkursach, które mają niski próg wejścia i ograniczają się np. do dodania zdjęcia lub stworzenia krótkiego tekstu. Konkursy, w których zwycięzcy wyłaniani są przez jury mają dwukrotnie niższy procent zgłoszeń spamu, a 71 proc. głosujących posiada unikatowe adresy IP. W przypadku konkursów, w których decydują głosy, tylko 37 proc. głosujących, to unikatowe IP.
Kategorie fanpage’ów, w których aplikacje konkursowe pojawiają się najczęściej to przede wszystkim moda (23 proc.), sport (22 proc.) i portale tematyczne (13 proc.). Udział fanów w konkursie zależy w dużym stopniu od nagrody, jednak jak pokazują dane ważne jest również zaangażowanie użytkowników na danym fanpage’u. Im większa interakcja jego fanów tym większe szanse na wirusowy efekt aplikacji.
Już 7 proc. wejść do aplikacji odbywa się za pośrednictwem urządzeń mobilnych, z czego ponad połowa generowana jest przez system Android. Na kolejnych pozycjach znalazł się iPhone (30 proc.), przeglądarki mobilne (ponad 11 proc.) i iPad (niecałe 7 proc.). Android w dalszym ciągu stanowi najpopularniejszy mobilny system operacyjny mocno wyprzedzając iOS, Symbiana i Windows. Rosnące statystyki dotyczące mobilnych wersji aplikacji potwierdzają utrzymujący się trend rozwoju usług mobilnych nie tylko w Polsce, ale i na świecie.
Dla porównania z wersji mobilnej Facebooka w Polsce, według różnych źródeł, korzysta około 48 proc. wszystkich użytkowników, natomiast według globalnej statystyki 66 proc.. Na wzrost tendencji urządzeń mobilnych wskazuje też fakt, że w USA 2/3 użytkowników Facebooka skorzystało z mobilnej aplikacji połączonej z portalem.
Dotarcie z komunikatem na Facebooku jest coraz trudniejsze. Kiedyś użytkownik lubił 10 fanpage’ów, wtedy docierał do niego prawie każdy przekaz. Kiedy lubi ich 1000, można zapomnieć, że dotrze do niego w ogóle, jeśli w ciągu ostatniego tygodnia nie polubił jednego z ich postów. Firma Click Apps przeprowadziła badanie na 500 000 użytkowników aplikacji konkursowych (UU). Infografika została opracowana przez Click Apps i wspólnie z Social Press.
(kg)