Jak wynika z raportu Wale 7 – corocznego badania zwyczajów społeczności internetowych organizowanego przez dom mediowy Universal McCann – 42 proc. Polaków zgadza się ze stwierdzeniem, że media społecznościowe są integralnym elementem ich życia towarzyskiego. Polacy doceniają zarówno wartość rozrywkową sieci, jak również możliwość szybkiego wyrażania emocji i dzielenia się nimi.
Także szybki rozwój telefonii komórkowej wpływa na kreowanie postaw „always on”, czyli zawsze w zasięgu internetu: przez ostatnie dwa lata liczba Polaków posiadających oraz aktywnie korzystających z urządzeń takich jak smartphone’y i tablety wzrosła trzykrotnie.
W minionym roku wzrosła także liczba użytkowników profesjonalnych sieci społecznościowych. Pracownicy w poszukiwaniu zatrudnienia coraz częściej wykorzystują sieć – platformy umożliwiające tworzenie zawodowyh profili, są nie tylko miejscem do kształtowania swojego wizerunku, ale również przestrzenią do wywierania wpływu i zabiegania o szacunek. Warto podkreślić, że Polacy, nie rozdzielają jeszcze tak wyraźnie (jak dzieje się to w przypadku innych państw), życia zawodowego od prywatnego i traktują serwisy społecznościwe, takie jak np. LinkedIn, również jako narzędzie komunikacji czy spotkań z przyjaciółmi i znajomymi.
Prawie 70 proc. polskich internautów jest zaniepokojonych liczbą swoich danych osobowych, które są dostępne online. Jednak ok. 30 proc. z nich godzi się na „śledzenie” przez marki swojego zachowania w mediach społecznościowych, jeśli ma to przełożyć się w sposób bezpośredni na poprawę ich doświadczeń w sieci.
Internauci są bardziej skłonni dołączyć do społeczności konkretnej marki, jeśli znajdą tam dla siebie jakąś wartość dodaną, np. w postaci kuponu rabatowego lub jeśli czują, że marka reprezentuje wartości z którymi się identyfikują. Polscy konsumenci są również „żądni wiedzy” – chcą jako pierwsi otrzymywać np. informacje o nowych produktach.
„Dzięki Wave 7 zidentyfikowaliśmy, że konsumenci nawiązują relacje z markami po to, aby zrealizować swoich 5 potrzeb związanych z: budowaniem relacji, celowości działań, rozwojem osobistym, zdobywaniem wiedzy oraz akceptacją społeczną” – twierdzi Tadeusz Żórawski, prezes polskiego oddziału UM. I dodaje, że odpowiadając na te potrzeby i łącząc je z najnowszymi technologiami, platformami społecznościowymi i mediami w spójny sposób, można sprawić, że marka zyska wyjątkowo silną pozycję. (jl)