poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościAreny dźwignią promocji?

Areny dźwignią promocji?

W najnowszym raporcie autorstwa Roberta Stępowskiego, eksperta ds. marketingu terytorialnego, analizie poddano areny widowiskowo-sportowe w: Gdańsku/Sopocie, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Szczecinie, Wrocławiu, Gdyni, Płocku i Toruniu. W każdym z omawianych obiektów rocznie odbywa się minimum kilkadziesiąt (często kilkaset) wydarzeń: sportowych, kulturalnych, rozrywkowych, czy biznesowych. Uczestniczy w nich kilkaset tysięcy osób – zarówno mieszkańców, jak i turystów. W przypadku: Krakowa i Wrocławia liczba osób uczestniczących w wydarzeniach organizowanych w poddanych badaniu obiektach przekracza liczbę mieszkańców tych miast, a w przypadku Gdańska/Sopotu oraz Szczecina roczna frekwencja jest zbliżona do liczby mieszkańców (porównanie dotyczy liczby mieszkańców z 2012 roku).

 

Jakie wnioski płyną z opracowania „Wpływ hal widowiskowo-sportowych na wizerunek miasta”?

Miliard złotych kosztowała budowa aren widowiskowo-sportowych jedynie w trzech miastach: Gdańsku/Sopocie, Krakowie i Łodzi. Multifunkcjonalne obiekty pozwalają na organizację wydarzeń o międzynarodowym charakterze i przyciągają do miasta turystów (kibiców lub fanów muzyki).

„W naszym przypadku hala widowiskowo-sportowa, dziś Azoty Arena Szczecin, była długo oczekiwana” – mówi Piotr Wachowicz, dyrektor Biura Prezydenta Miasta Szczecina. „Nasza hala niewątpliwie pozytywnie wpływa na wizerunek miasta, z jednej strony przez sam fakt, że jest, że nosi logo potężnego ogólnopolskiego sponsora, ale przede wszystkim dlatego, że w końcu powstała. To było ważne na gruncie lokalnym. Z drugiej strony miasto zyskało przestrzeń, dzięki której może organizować, a przede wszystkim gościć u siebie wydarzania, które dotychczas omijały Szczecin” – wyjaśnia w raporcie przedstawiciel szczecińskiego magistratu.

Miasta, w których nie wybudowano w ostatnich kilku latach nowoczesnej areny sportowej, dostrzegają brak tego typu inwestycji.

„Mimo funkcjonowania dwóch obiektów, różne środowiska podkreślają konieczność wybudowania nowej hali widowiskowo-sportowej. Zwracają uwagę, że bez nowoczesnej hali, mieszczącej ponad 10 tys. widzów, Wrocław nie ma szans na poważne imprezy mistrzowskie w najpopularniejszych dyscyplinach halowych” – podkreśla w raporcie Jacek Sutryk, dyrektor Departamentu Spraw Społecznych Urzędu Miasta Wrocławia.

Jak pisze Robert Stępowski, doskonałym przykładem potwierdzającym, że samorządowe inwestycje w obiekty wielofunkcyjne, w których mogą odbywać się wydarzenia o różnym charakterze są zasadne, jest Kraków. TAURON Arena Kraków to jeden z najnowszych tego typu obiektów w kraju (oddany do użytku w 2014 roku). Pomimo tak krótkiego okresu funkcjonowania, obiekt w minionym roku zarobił ponad 3 mln zł. Jego zdaniem zarządzająca obiektem samorządowa spółka Agencja Rozwoju Miasta udowadnia, że tego typu obiekty mogą doskonale funkcjonować na komercyjnym rynku i wypracowywać zysk, nie licząc wyłącznie na dotacje z budżetu miasta.

„Większość zarządzających arenami w innych miastach oczywiście stara się działać na podobnych zasadach, ale póki co, wyników, które uzyskuje TAURON Arena Kraków, mogą tylko pozazdrościć” – komentuje Robert Stępowski. „Wydarzenia organizowane w halach wielofunkcyjnych wpływają na wizerunek miast, w których się znajdują. Mieszkańcy, którzy w moim przekonaniu są najlepszymi ambasadorami miasta, mogą na miejscu, w komfortowych warunkach kibicować ulubionej drużynie, często podczas prestiżowych, międzynarodowych zawodów lub bawić się wraz ze swoimi ulubionymi artystami, co wpływa na wzrost poczucia dumy i lokalnego patriotyzmu. Duże wydarzenia jak magnes ściągają do miasta turystów, którzy nie tylko muszą kupić bilet na wydarzenie, ale również wydają pieniądze, i to często duże, w hotelach, u taksówkarzy czy w restauracjach” – wylicza Robert Stępowski.

Według szacunków, uczestnicy imprez w TAURON Arenie Kraków w ciągu dwunastu miesięcy wydali na noclegi ok. 24,5 mln złotych. Ok. 47,5 mln wydali natomiast uczestnicy imprez w krakowskim obiekcie na dodatkowe atrakcje.

Więcej informacji o funkcjonowaniu aren w raporcie „Wpływ hal widowiskowo-sportowych na wizerunek miast” dostępnym bezpłatnie na www.MarketingMiejsca.com.pl    

PRoto.pl jest patronem medialnym publikacji.

 

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj