czwartek, 12 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościWiadomościRegulacje prawne receptą na zwiększenie zaangażowania firm w działania ESG? Raport CCIFP

Regulacje prawne receptą na zwiększenie zaangażowania firm w działania ESG? Raport CCIFP

Francusko-Polska Izba Gospodarcza (CCIFP) opublikowała wyniki dziewiątej edycji badania „ESG w praktyce – Barometr CCIFP”. Raport ma pokazać aktualny obraz tego, jak firmy działające na polskim rynku podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwami w modelu ESG.

Eksperci zauważają pewną istotną zmianę w podejściu firm do kwestii działań w zakresie zrównoważonego rozwoju. Jak wynika z badań, po raz pierwszy to regulacje prawne stały się kluczowym motywatorem przedsiębiorstw do zaangażowania się w obszar ESG – odnotowano wzrost z 4 proc. w 2019 roku do 66 proc. w 2024 roku. Nadal równie istotne są kwestie wizerunkowe, ale w ciągu ostatnich kilku lat istotnym czynnikiem stały się też oczekiwania oraz naciski ze strony klientów i pracowników.

Źródło: Raport „ESG w praktyce – Barometr CCIFP”

„Jeśli ktoś jeszcze nie wierzy w moc regulacji, to dane tegorocznego barometru pokazują wyraźny trend. ESG stało się elementem europejskiego porządku prawnego i przestało być postrzegane jako chwilowa moda, stając się standardem. Wzrost z 4 proc. w 2019 roku do 66 proc. w 2024 jest spektakularny” – podkreśla Kamil Wyszkowski, Representative, Executive Director UN Global Compact Network Poland.

Co powstrzymuje firmy przed zarządzaniem w modelu ESG?

Strategiczne podejście do ESG nadal nie jest powszechne – wciąż 49 proc. firm nie ma ustalonej strategii w tym obszarze. Jak wynika z raportu, największą barierą we wprowadzaniu działań w tym zakresie jest brak zasobów finansowych – na ten problem wskazuje aż 63 proc. respondentów. Szczególnie dotyka to firmy z sektora MŚP – niemal 40 proc. firm małych i średnich nie dysponuje żadnym budżetem na prowadzenie działań z zakresu zrównoważonego rozwoju.

Mimo to firmy coraz częściej w planowaniu swojego rozwoju uwzględniają także wyzwania środowiskowe i społeczne i adaptują swój model biznesowy według tych wskaźników. Wciąż w dużej mierze dotyczy to jednak przede wszystkim dużych przedsiębiorstw.

Jak wynika z raportu, firmy nadal mają też trudności z określeniem rezultatów działań podejmowanych w zakresie zrównoważonego rozwoju i realnych korzyści dla przedsiębiorstwa. Okazuje się, że jedynie duże organizacje, które posiadają zasoby ludzkie, finansowe i merytoryczne, potrafią określić mierzalne korzyści. Firmy na ogół odnotowują wyniki związane z poprawą wizerunku czy relacji z interesariuszami, jednak nie są w stanie wykazać korzyści finansowych.

Źródło: Raport „ESG w praktyce – Barometr CCIFP”

W jakie działania najczęściej angażują się przedsiębiorcy?

Jak wynika z raportu, firmy najczęściej angażują się w działania z obszaru dotyczącego społeczności (76 proc.) oraz środowiska (72 proc.). Najmniej aktywności podejmuje się w zakresie ładu korporacyjnego. Jak analizują eksperci, może to wynikać z braku wiedzy na temat tego, co rzeczywiście kryje się pod tym pojęciem, szczególnie wśród firm MŚP. „Aż 20 proc. z nich nie umiało odpowiedzieć, czy prowadzą jakieś aktywności w tym obszarze” – mówi Mariusz Kielich, kierownik ds. komunikacji w CCIFP.

Działania na rzecz społeczności skierowane są przede wszystkim do zatrudnianych pracowników. Obejmują one m.in. zapewnienie rozwoju, bezpieczeństwa, dodatkowych świadczeń socjalnych, prowadzenie aktywnego dialogu czy rozwiązania z obszaru work-life balance. Działania firm w tym obszarze uwzględniają również klientów i obejmują przede wszystkim ochronę danych osobowych, komunikację oraz badania satysfakcji, a także społeczności lokalne – głównie poprzez udzielanie finansowego lub merytorycznego wsparcia.

W zakresie środowiskowym firmy najczęściej ograniczają zużycie surowców, poprawiają efektywność energetyczną czy prowadzą działania edukacyjne. Jak wynika z raportu, jedynie duże organizacje, posiadające znaczne środki finansowe, angażują się w takie projekty jak wprowadzanie ekologicznych produktów, rozwiązania z zakresu gospodarki o obiegu zamkniętym czy inwestycje infrastrukturalne zmniejszające emisję gazów cieplarnianych.

Konsumenci zmuszą firmy do działań w obszarze ESG?

Istotną częścią raportu „ESG w praktyce – Barometr CCIFP” są także wyniki badania przeprowadzonego wśród konsumentów przez Havas Media Network Poland. Dane z 2024 roku ujawniają, że znaczenie etyki i odpowiedzialności społecznej w wyborach konsumentów wykazuje jednak tendencję spadkową w stosunku do lat ubiegłych.

Liczba osób przywiązujących wagę do wpływu produktów na społeczeństwo i ekologię spadła z 56 proc. w 2017 roku do 41 proc. w 2024 roku. Mimo że niemal połowa badanych Polaków zadeklarowała, że unika kupowania produktów firm, które negatywnie oddziałują na środowisko, to spada wiara konsumentów w to, że ich indywidualne decyzje zakupowe mają realny wpływ na zmiany na świecie. Coraz większy odsetek dostrzega za to wpływ rządów i polityków – wynika z badania.

Polacy są jednak świadomi istoty działań z zakresu zrównoważonego rozwoju. Znajomość pojęcia ESG deklaruje co drugi Polak. W związku z tym duże przedsiębiorstwa czują się odpowiedzialne za swoich partnerów i dostawców. Liczba firm, które wymagają od swoich dostawców udostępniania danych w obszarze ESG, sukcesywnie wzrasta. W ubiegłym roku było ich 16 proc., w tym stanowią 25 proc., a kolejne 30 proc. firm deklaruje, że rozpocznie tego rodzaju działania w ciągu dwóch najbliższych lat.

„Za dwa lata blisko 2/3 firm w procesie wyboru dostawcy będzie zwracało uwagę na działania w obszarze zrównoważonego rozwoju, dlatego też przedsiębiorstwa nieobjęte obowiązkiem raportowania ESG będą wdrażać proekologiczne rozwiązania. Ci, którzy tego nie zrobią, staną się mniej konkurencyjni na rynku polskim i europejskim” – podkreśla Mariusz Kielich, kierownik ds. komunikacji w CCIFP.

Pełen raport dostępny jest na stronie.

PRoto.pl jest patronem medialnym publikacji. (kn)

O badaniu

Badanie „ESG w praktyce – barometr” Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej zostało przeprowadzone na próbie 120 firm w listopadzie 2024 roku. 58 proc. ankietowanych stanowiły firmy duże, zatrudniające powyżej 250 pracowników, reszta to firmy MŚP. 41 proc. respondentów to firmy z kapitałem francuskim, 55 proc. stanowiły przedsiębiorstwa polskie lub z innym kapitałem zagranicznym. Badanie wśród konsumentów przeprowadziła firma Havas Media Network w listopadzie 2023 na próbie 1005 Polaków

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj