21 stycznia 2025 roku na instagramowym profilu sieci piekarni Gorąco Polecam pojawiło się wideo, które zwróciło szczególną uwagę użytkowników serwisu. W opublikowanej rolce pracownicy odgrywają scenę, w której w opinii internautów… obrażają wygląd i wybory żywieniowe klientów. Internauci uznali, że jest to „fatshamingowa antyreklama”.
Źródło: instagram.com/goraco_polecam
Uwagę na tę nietypową „reklamę” zwróciła Malwina Łapińska (@nie.poelnosprytna), która na swoim profilu promuje ciałopozytywne przekazy i stara się oswajać codzienność z niepełnosprawnością.
Źródło: instagram.com/nie.pelnosprytna
„To jest po prostu żenada. Dział marketingowy @goraco_polecam stwierdził, że reklama, w której obraża się ludzi i mówi się im, ile mają jeść, jest za**bistym pomysłem” – napisała we wpisie na Instagramie.
Zarówno pod jej postem, jak i pod rolką na oficjalnym profilu Gorąco Polecam pojawiło się wiele komentarzy krytykujących ten sposób „reklamowania” produktów oferowanych przez sieć piekarni. „Ręce opadają. Żenujące to jest strasznie, a zapewne zaraz zacznie się festiwal pt. »Źle nas zrozumieliście«”, „Nie wierzę, że ktoś pozwolił na publikacje tego”, „Przykre, bardzo krzywdzące”, „To ma być jakaś poważna firma??”, „Kto uznał, że ta rolka to dobry pomysł?!” – pisali oburzeni internauci.
Konsumenci wśród wymienianych zarzutów wobec powstałego materiału podkreślają przede wszystkim szkodliwość bodyshamingu i fatshamingu, które szczególnie mocno wybrzmiewają w przekazie rolki. Krytykowanie czy też komentowanie czyjegoś wyglądu fizycznego oraz wagi nie powinno się zdarzyć szczególnie w miejscu, do którego klient przychodzi po konkretną usługę czy produkt.
„Komentarze dotyczące czyjegoś ciała i wyborów żywieniowych to często droga do zaburzeń odżywiania” – zwraca uwagę jedna z internautek. „O niezdrowej relacji z jedzeniem i sportem mówi się w przestrzeni publicznej na tyle często, że nie wiem, jak ktoś tam u Was mógł w ogóle wpaść na pomysł wrzucenia takiego filmu” – dodaje.
Źródło: instagram.com/goraco_polecam
Internauci zwracają również uwagę na promowanie „szkodliwej kultury diety”. „Super, że promujecie szkodliwe zachowania i utrwalacie stereotypy, naprawdę super! Za mało jest ludzi z zaburzoną relacją z jedzeniem i ciałem, przekonanych, że nadrzędnym celem aktywności fizycznej jest redukcja, a zbilansowana dieta oznacza jedzenie samych sałatek” – alarmuje jedna z internautek.
Wśród licznych komentarzy użytkownicy Instagrama podkreślali także, że piekarnia tworzy właściwie „antyreklamy” swoich produktów. „To jest literalnie ich asortyment, jeśli są takimi stróżami siłowni i wagi poniżej 50 kg, to może niech przestawią się z pączków na waciki :’)”, „Już pomijając to, że filmik żenujący, to w jaki sposób on miał zachęcić do odwiedzenia ich i zrobienia zakupów?” – zastanawiali się pod rolką opublikowaną przez markę.
Wielu użytkowników podkreślało też, że czują się zniechęceni do ponownego odwiedzenia piekarni. „Mam Gorąco Polecam tuż przy moim biurze i chyba wspomnę kolegom z pracy o tej obrzydliwej reklamie”, „Ależ mnie zachęcili do pójścia. Jeszcze mi nie sprzedadzą bułki słodkiej, bo im się coś nie spodoba”, „Z pewnością nigdy więcej do tej piekarni ludzie nie powinni się zbliżać, bo mówicie wprost o tym, że Wasi pracownicy oceniają wybory klientów”, „Gorąco polecam omijać ich szerokim łukiem” – pisali wzburzeni internauci.
To nie pierwszy tego typu materiał na profilu marki. Od jakiegoś czasu pojawiają się filmy, w których pracownicy „w zabawny sposób” starają się reklamować produkty czy też ukazywać „przyjazną klientowi” atmosferę panującą w lokalach. Co do tego ostatniego coraz więcej konsumentów ma jednak wątpliwości. „Mam wrażenie, że większość ich rolek jest obraźliwa i chamska, a nie zabawna”, „Już od jakiegoś czasu ich marketing to słaby żart” – komentują.
Zwraca się także uwagę na prowadzone przez markę działania marketingowe, które pod pozorem „żartu” oraz chęci „bycia bliżej klienta” przekraczają granice dobrego smaku. „Agencja czy też osoba odpowiedzialna za marketing in-house przeczytała gdzieś, że Ryanair czy Duolingo pozwalają sobie na zaczepny ton w social mediach i postanowiła zrobić to samo? Tu mamy personalny atak pracownika firmy na konsumenta”, „Może rozważcie od razu zmianę asortymentu? Nikt nie przyjdzie po tego diabelskiego pączka, jeśli przestawicie się na same sałateczki. Gorąco polecam przeanalizować strategię marketingową, bo daleko tym Reelsom do kontrowersji, do jakiej (jak sądzę) aspirujecie. Jest nietaktownie i niesmacznie” – komentują strategię marketingową marki.
Źródło: instagram.com/goraco_polecam
„Próbowaliście np. zdjąć ten materiał i publicznie przeprosić za pi*rdzielenie szkodliwych farmazonów?” – radzą też internauci. Na ten moment sieć piekarni nie zdecydowała się odpowiedzieć na zarzuty internautów ani na usunięcie materiału.
Redakcja PRoto.pl skontaktowała się w tej sprawie z przedstawicielami sieci Gorąco Polecam. Zamieszczamy komentarz firmy:
„Nikomu bardziej nie zależy na sprzedaży słodkości niż nam 😉 Nasze filmy na TikToku i Reelsy na Instagramie mają prześmiewczy i humorystyczny charakter. Każdy o tym wie. Śmiejemy się przede wszystkim z siebie, śmiejemy się z innych, śmiejemy się z różnych sytuacji – z dużym dystansem i akceptacją. Wideo, o którym wspominacie, ma 25 tys. polubień na TikToku i 7 tys. na Instagramie, a do momentu podjęcia tematu przez instagramerki (które go zdefiniowały dla swoich odbiorczyń i odbiorców w negatywnym kontekście) miało prawie wyłącznie pozytywne komentarze. To zrozumiałe, bo użytkownicy TikToka i Instagrama doskonale zdają sobie sprawę, że materiały te powstają z »przymrużeniem oka«. Filmy na TikTok i Reelsy na Instagramie rządzą się swoimi prawami. Analizowanie ich pod kątem tylko i wyłącznie merytorycznym spowodowałoby krytykę przytłaczającej większości z nich. Jeśli ktoś poszukuje poważniejszych treści, zapraszamy na nasz profil na Facebooku. Ostatnią rzeczą, o której myślimy, jest powielanie jakichkolwiek fatshamingowych treści. Jeśli ktoś pomimo charakteru filmów na TikToku i Reelsów na Instagramie poczuł się dotknięty – przepraszamy”.
(kn)
Źródło: instagram.com/goraco_polecam, instagram.com/nie.pelnosprytna