Dziecko, teść i psychoanalityk – te trzy postaci są bohaterami spotów i reklam promujących Polskę Wschodnią. To właśnie z ich ust pada kluczowe pytanie: „Dlaczego nie zainwestowałeś w Polsce Wschodniej?”. Spoty wywołały burzliwą dyskusję w sieci, ale efekty są – przekonują jej twórcy.
Już od 3 lat Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) realizuje Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej. Ma on na celu zwiększenie zainteresowania inwestorów 5 województwami Makroregionu Polski Wschodniej: lubelskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim, a tym samym przyspieszenie rozwoju społeczno-gospodarczego w tych regionach. Oprócz prowadzonych działań z zakresu promocji bezpośredniej, udziału firm i jednostek samorządu terytorialnego w targach i misjach wyjazdowych, trwa międzynarodowa kampania medialna skierowana do potencjalnych inwestorów.
Jej głównymi bohaterami są: dziecko, teść i psychoanalityk, którzy pytają: „Dlaczego nie zainwestowałeś w Polsce Wschodniej”?. Pytanie to stało się ostatnio pożywką internautów, którzy zaczęli tworzyć memy (np. dlaczego nie zainwestowałeś na Marsie?). Według PAIiIZ w żaden sposób nie zaszkodziły one kampanii, wręcz przeciwnie. „Odnośnie memów, to specjalnie się nimi nie przejmujemy. Kampania została zauważona, a to jest najważniejsze. Internet rządzi się swoimi prawami” – stwierdza Agnieszka Łukaszewska-Wojnarowska, dyrektor departamentu rozwoju regionalnego PAIiIZ. I dodaje, że potencjalni inwestorzy zauważyli kampanię m.in. w CNN, a także na lotniskach międzynarodowych, w związku z czym odzywają się do Agencji. Łukaszewska-Wojnarowska powołuje się przy tym na amerykański portal Business Insider, który podkreślił niedawno, że „ten dzieciak”, który z wyrzutem pyta: „Dlaczego nie zainwestowałeś w Polsce Wschodniej?”, może mieć rację. W artykule zamieszczonym na stronie mogliśmy przeczytać, że to właśnie „Polska poradziła sobie z kryzysem lepiej od sąsiednich krajów. […] Ten środkowo-europejski kraj został uznany za jeden z najlepszych rynków wschodzących na świecie rankingu Bloomberg Markets Magazine, który przewiduje 21 proc. wzrost PKB w latach 2013-2017”. Również amerykański miesięcznik The Atlantic zachęca do inwestycji w Makroregionie: „To może być najszybciej rozwijający się region z najszybciej rozwijającą się gospodarką w Europie. Ujmę to tak. Do tej pory nie inwestowałem w Europie, ale jeśli będę, to na pewno w Polsce, w szczególności w Polsce Wschodniej” – pisze dziennikarz.
Amerykański magazyn branżowy Adweek – wylicza dalej przedstawicielka PAIiIZ – określił nawet kampanię Polski Wschodniej najlepszą kampanią tygodnia. Z kolei Slate uznał plakat z dzieckiem pytającym „Dlaczego nie zainwestowałeś w Polsce Wschodniej?” za najbardziej chwytliwy plakat dotyczący rozwoju gospodarczego, a CNN stwierdził, że po raz pierwszy spotkał się z kampanią, która się „tak mocno wyróżnia”.
„Każdy kraj, każdy region chwali się pięknymi pejzażami, nowoczesną infrastrukturą, znanymi w świecie sportowcami, artystami, politykami” – mówi Jacek Sadowski z Agencji Demo Effective Launching, która spoty przygotowała. Z tego względu, że kampania pokazała zupełnie inne oblicze, spoty początkowo budziły obawy samej Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Teraz przedstawiciele Agencji tych obaw nie mają. Spoty są jednym z elementów Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej. Z ankiet przeprowadzonych wśród 148. inwestorów, którzy skorzystali z Programu, wynika, że dzięki Programowi podpisali 507 kontraktów z kontrahentami zagranicznymi o wartości prawie 300. mln zł. Ponadto udało się zwiększyć eksport średnio o 63 proc., produkcję o 19 proc. i sprzedaż o 18 proc.