W maju 2020 roku wystartowała nowa kampania społeczna „Równość zaczyna się w domu”, której organizatorem jest Centrum Praw Kobiet. Celem akcji jest zwrócenie uwagi na konieczność sprawiedliwego dzielenia się obowiązkami. Jednym z założeń jest także podkreślanie i uświadamianie, że równość i sprawiedliwy podział obowiązków w domu „to warunek sine qua non rzeczywistej równości i podstawa demokracji”. Kampanię wolontaryjnie wspiera agencja Dziadek do Orzechów, która odpowiada za koncepcję kreatywną.
Działania w mediach społecznościowych rozpoczęły się 26 maja 2020 roku – w Dzień Matki. W tym szczególnym dniu Centrum Praw Kobiet postanowiło przypomnieć, że to właśnie na kobietach i matkach spoczywa największy ciężar dbania o dom. Jak podają organizatorzy, szacuje się, że kobieta poświęca średnio 160 godzin miesięcznie na „drugi etat”, czyli wykonywania zajęć domowych. Czytamy, że w dniu swojego święta mamy czasem są „zwalniane” ze sprzątania czy gotowania, aby móc odpocząć. „To miły gest, ale utrwala przekonanie, że prace domowe to domena kobiety, a inni domownicy jej »pomagają«” – dodają organizatorzy.
W ramach kampanii stworzono „przykuwająca uwagę, nieco groteskowe i w oczywisty sposób przerysowane” reklamy dla mężczyzn. Na zdjęciach przedstawiono fikcyjne środki czystości stworzone dla mężczyzn, którzy – jak dowodzą statystyki – prawie nigdy nie zajmują się domem w pojedynkę, bez pomocy kobiet. Organizatorzy akcji opisują produkty m.in. jako: „odkurzacz-bolid prosto z Formuły 1, żrący, okrutnie męski płyn do mycia szyb z wyciągiem z meksykańskiego kaktusa czy ważący 55 kilogramów mop chromowo-molibdenowy do łączenia sprzątania z treningiem”.
Działania opierać się będą również na publikacjach w mediach społecznościowych oraz w mediach partnerów, billboardach i citylightach (które pojawią się na początku czerwca 2020 roku). Na stronie internetowej akcji zamieszczono także ankietę dotyczącą podziału obowiązków w domu.
„Żyjemy w społeczeństwie tradycyjnym, w którym sfera publiczna jest przede wszystkim domeną mężczyzn, a wszystko, co się wiąże z prowadzeniem domu i opieką nad dziećmi, wciąż spoczywa na barkach kobiet. Pomimo kilkudziesięciu lat życia w systemie, który na sztandarach miał równouprawnienie płci, tradycyjny model ról społecznych kobiet i mężczyzn w sferze domowej wciąż opiera się przemianom w szeroko rozumianej kulturze demokratycznej. Model tradycyjny kruszeje, co wiąże się z rosnącą świadomością kobiet i ich awansem w innych sferach życia, wciąż jednak nierówny podział obowiązków domowych ogranicza wielu kobietom możliwości rozwoju zawodowego i udziału w życiu społeczno-politycznym” – tłumaczy Urszula Nowakowska, prezeska Fundacji Centrum Praw Kobiet.
„Przez tę kampanię chcemy zachęcić kobiety do większej asertywności w budowaniu partnerskich relacji z mężczyznami i do stawiania im większych wymagań w zakresie obowiązków domowych. Przede wszystkim jednak chcemy zaapelować do samych mężczyzn, aby w równym stopniu przyjęli odpowiedzialność za dom i byli prawdziwymi partnerami, a nie tylko pomocnikami swoich matek, żon i partnerek. Równość w domu to kwestia elementarnej sprawiedliwości społecznej, ale tez inwestycja w lepszy świat dla kobiet i mężczyzn” – dodaje Nowakowska.
Kampania potrwa do końca czerwca 2020 roku. Patronaty nad akcją objęli Rzecznik Praw Obywatelskich, prezydent m. st. Warszawy, prezydent Miasta Łodzi, prezydent Miasta Wrocławia, Rada ds. Równego Traktowania – Kraków, Rada Kobiet przy Prezydencie Warszawy, Instytut Spraw Obywatelskich oraz Obserwatorium Równości Płci. (ak)