13 października 2019 roku ruszyła kampania społeczna „Równoważni”, która skierowana jest do społeczności Uniwersytetu Warszawskiego.
Jej celem jest sprzeciw wobec dyskryminacji i wsparcie osób, które jej doświadczyły – tak, by każda z osób związanych z uczelnią czuła się bezpiecznie w przestrzeni, w której przebywa.
Nazwę kampanii stworzyła Agata Ignatowicz-Bocian z Biura Promocji UW. Jak czytamy, nazwa zawiera w sobie najistotniejsze cechy przekazu: użyte zestawienie słów jest kluczowe dla dobrego funkcjonowania społeczności uniwersyteckiej, która łączy wiele różnorodności.
Równo – wskazuje na prawo studentów do równego traktowania; Ważni – oznacza, że każda osoba jest wyjątkowa i istotna; Równoważni – pokazuje „równowagę, ład i harmonię we wzajemnym współdziałaniu poszczególnych członków społeczności akademickiej”.
Żródłem informacji o sposobach przeciwdziałania dyskryminacji jest uniwersytecka strona internetowa rownowazni.uw.edu.pl, stworzona w ramach kampanii.
Umieszczone zostały tam informacje o instytucjach wsparcia, działaniach edukacyjnych i inicjatywach równościowych, a także Poradnik Antydyskryminacyjny, z którego można się dowiedzieć, czym są dyskryminacja pośrednia i bezpośrednia, oraz czym się różni molestowanie od molestowania seksualnego. Plakaty promujące inicjatywę niedługo pojawią się również na korytarzach wydziałowych.
Kampania jest częścią działań realizujących program Europejskiej Karty Naukowca i strategii HR Excellence in Research na UW, zakładającej realizację działań w obszarze równego traktowania i zwiększenia wiedzy, a także świadomości w dziedzinie antydyskryminacji.
Akcja powstała przy współpracy wielu uniwersyteckich jednostek i składać się będzie z cyklu plakatów, filmów i działań w mediach społecznościowych. (kd)