Na początku lipca 2018 roku informowaliśmy o konkursie na projekt logotypu ogłoszonym przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. 7 września komisja konkursowa wybrała zwycięski projekt – to propozycja firmy Atelier Szeski Paweł Miszewski.
Maciej Siuda ze School of Form w Poznaniu, jeden z członków komisji konkursowej, w wybranym logo docenia najbardziej jego „otwartość” – zaproponowane przez autor sposoby rozwijania logotypu i jego przetwarzania.
„Wydaje mi się, że taki styl projektowania jest projektowaniem przyszłości. Tworzony jest pewien koncept, proces, który jest pewnym, skończonym, autorskim – w tym przypadku – znakiem graficznym. Ale z drugiej strony wciąż daje wiele możliwości interpretacyjnych, a także daje autorowi możliwość przeprojektowywania go w różne inne formy. Jest w tym coś bardzo przyszłościowego, jest w tym coś z myślenia procesami, partycypacyjnego, myślenia otwartego, a nie zamkniętego, dającego wyłącznie jedną odpowiedź” – twierdzi Maciej Siuda.
Źródło: bip.metropoliagzm.pl
„Nie jesteśmy organizacją, która skupia się na jednym zadaniu. Mamy wiele kontekstów, w których będziemy używać nasze logo jak np. transport publiczny, smart city, ochrona środowiska. Myślę, że w każdym z tych obszarów chcielibyśmy mieć dedykowaną identyfikację. Nasze logo musi przeobrażać się i zmieniać, aby opisywać te obszary. Zwycięski projekt daje nam takie możliwości” – wyjaśnia z kolei Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Konkurs na logo miał charakter międzynarodowy i był podzielony na dwa etapy. Do pierwszego z nich, który polegał na przeglądzie portfolio, wpłynęło 140 zgłoszeń, z których komisja konkursowa wybrała pięć. Drugi etap polegał na już na zaprojektowaniu propozycji znaku graficznego dla GZM. Każdy z pięciu finalistów otrzyma po 3 tys. zł, a zwycięzca dodatkowe 17 tys. zł i propozycję przygotowania księgi znaku dla GZM.
Do tej pory GZM nie miało swojego logo. (pp)