Rozpoczęła się kampania edukacyjna „TeleSERCE – Serce pod kontrolą”, której celem jest uświadamianie Polaków o praktycznych zastosowaniach telemedycyny.
9 lutego 2021 roku akcję zainaugurowały trzy organizacje działające na rzecz pacjentów: Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pacjentów ze Schorzeniami Serca i Naczyń EcoSerce, Polskie Stowarzyszenie Osób z Niewydolnością Serca oraz Fundacja eZdrowie. Partnerem inicjatywy jest Porozumienie Organizacji Kardiologicznych.
Organizatorzy zamierzają edukować Polaków na temat praktycznych zastosowań telemedycyny. W ramach kampanii zaplanowano serię webinariów, inicjatyw medialnych oraz pilotażowy program opieki telemedycznej, do którego zostaną włączone różne grupy pacjentów z całego kraju. Podsumowaniem działań będzie raport zawierający rekomendacje ekspertów dotyczące doskonalenia rozwiązań telemedycznych.
Realizację oddolnej inicjatywy przyspieszyła pandemia COVID-19. „Od czasu wybuchu pandemii koronawirusa z rosnącym niepokojem obserwowaliśmy coraz bardziej dramatyczną sytuację pacjentów kardiologicznych. Eksperci Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego alarmowali o spadkach zgłaszalności chorych do ośrodków. Nierzadko nawet osoby w stanie bezpośredniego zagrożenia życia, na przykład z zawałem serca, bały się zgłaszać do szpitali. Z drugiej strony, nawet, jeśli pacjenci już poszukiwali pomocy, musieli liczyć się ze zmianami w organizacji pracy przychodni czy utrudnieniami w dostępie do procedur medycznych. Nie każdy łatwo radził sobie także z tele- i wideokonsultacjami lekarskimi, które praktycznie z dnia na dzień stały się nową normą. Postanowiliśmy pomóc” – komentuje Agnieszka Wołczenko, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pacjentów ze Schorzeniami Serca i Naczyń EcoSerce.
Jak wyjaśniają organizatorzy akcji, telemedycyna to nie tylko zdalne wizyty lekarskie. „Innymi narzędziami z tego obszaru są między innymi telemonitoring urządzeń wszczepialnych, 24-godzinny kardiomonitoring, który pozwala na diagnostykę arytmii trudnych do uchwycenia w standardowych badaniach i telerehabilitacja” – czytamy. Zdaniem dr n. med. Marty Kałużnej-Oleksy, prezes Polskiego Stowarzyszenia Osób z Niewydolnością Serca, pacjenci „w niewystarczającym stopniu” wiedzą, jak działają te rozwiązania. Stan wiedzy ma poprawić właśnie rozpoczęta kampania.
Organizatorzy akcji zamierzają zbudować „szeroką koalicję ekspertów różnych dziedzin, którzy o telemedycynie opowiedzą Polakom z wielu perspektyw”. Czytamy, że w Radzie Merytorycznej „zasiedli wybitni klinicyści, patronatu merytorycznego inicjatywie udzielili między innymi konsultanci krajowi w dziedzinie kardiologii i kardiologii dziecięcej oraz Rzecznik Praw Pacjenta”. Elemeentem akcji będą dyskusje o telemedycynie w ujęciu „pacjenckim, systemowym i technologicznym”.
W ramach kampanii zaplanowano wyłonienie grup pacjentów z różnych regionów Polski, którzy zostaną włączeni do trzymiesięcznego programu opieki telemedycznej. W ten sposób promowane będą rozwiązania telemedyczne – przez pokazanie korzyści z ich wprowadzenia. Celem programu jest sprawdzenie, jakie odczucia, wnioski czy rekomendacje, mają pacjenci, którzy skorzystają w praktyce z omawianych narzędzi.
Więcej informacji o kampanii można znaleźć na stronie internetowej teleserce.com. Działania promocyjne wspiera agencja Salus PR. (mb)