sobota, 15 marca, 2025
Strona głównaAktualnościWiadomościRusza nowy think tank – Human Answer Institute. Ma pomóc zrozumieć współczesne...

Rusza nowy think tank – Human Answer Institute. Ma pomóc zrozumieć współczesne wyzwania

W połowie marca 2025 roku ogłoszono start działalności nowego think tanku pod nazwą Human Answer Institute. Ma on pomóc zrozumieć wyzwania, które stawia przed ludźmi współczesny świat.

Twórcami projektu są:

  • Katarzyna Życińska, CEO 38Content Communication i 38Group, prezeska Związku Firm Public Relations,
  • Anna Gołębicka, ekonomistka, strateżka, wykładowczyni, ekspertka Centrum im. Adama Smitha,
  • Jan Ołdakowski, urzędnik, polityk, menedżer kultury i muzealnik, poseł na Sejm V i VI kadencji.

Inicjatorzy projektu stworzyli „przestrzeń, która pozwala zrozumieć mechanizmy rządzące współczesnym światem i podejmować trafniejsze decyzje”.

Human Answer Institute zajmie się analizowaniem złożonych zjawisk społecznych, gospodarczych i kulturowych oraz dostarczaniem wiedzy, która jest potrzebna do lepszego rozumienia współczesnego świata. Organizacja zapowiada skupienie na „identyfikowaniu mechanizmów, które stoją za kluczowymi problemami publicznymi, oferując narzędzia i argumenty do efektywnej debaty społecznej”. HAI ma stanowić źródło rzetelnej wiedzy i argumentów do rozmowy o zjawiskach społecznych, które kształtują decyzje ludzi i organizacji.

„Zanim zaczniemy mówić o rozwiązaniach, warto zrozumieć, co tak naprawdę stoi za problemami, o których dyskutujemy w przestrzeni publicznej. Dlatego patrzymy głębiej – przez rozmowy z ekspertami, analizę danych, warsztaty i doradztwo strategiczne. Interesują nas mechanizmy, które napędzają społeczne postawy, motywacje, emocje, lęki i wybory, bo bez tego nie da się budować świadomych decyzji” – mówi Anna Gołębicka, współzałożycielka Human Answer Institute.

W ramach działań HAI powstał cykl podcastów „Pytania o świat”, który ma służyć „pogłębionym” i „empatycznym” rozmowom o kluczowych wyzwaniach współczesności. W dyskusji założyciele think tanku przyglądają się mechanizmom stojącym za zjawiskami społecznymi, politycznymi i gospodarczymi, „sięgając głębiej niż powierzchowne narracje”. Rozmowy dotyczą takich zagadnień jak m.in. sztuczna inteligencja i jej granice, obywatele innych krajów w Polsce, miłość jako fundament relacji społecznych, autorytety, zaufanie, wyzwania związane z budowaniem wspólnoty.

Przy okazji oficjalnej inauguracji HAI rusza też cykliczna publikacja wyników raportu „Odpowiedzi na pytania jutra – edycja 2025”, przygotowanego we współpracy z firmą badawczo-analityczną Zymetria i ekspertami. W badaniu skupiono się na analizie „kluczowych tematów społecznych, które wyznaczają dziś ramy debaty publicznej”:

  • bezpieczeństwo i gotowość do działania na rzecz bezpieczeństwa,
  • patriotyzm,
  • polityka,
  • ekologia,
  • pieniądze i praca,
  • zdrowie,
  • szczęście,
  • relacje,
  • kultura,
  • czas wolny,
  • ageizm,
  • empatia,
  • autorytety i krytyczne myślenie,
  • nowe technologie,
  • otwartość i tolerancja.

Podejście do uchodźców, gotowość do ponoszenia kosztów geopolitycznych, stosunek do 800+, postawy wobec wojny czy akceptacja społecznej różnorodności to niektóre wątki, które będą analizowane w pełnym raporcie.

Jak czytamy w komunikacie, HAI stosuje „autorską metodykę badań docierania do niewidocznych na pierwszy rzut oka mechanizmów społecznych”, przez co raport „pozwala lepiej zrozumieć postawy Polaków, ukryte mechanizmy i motywacje stojące za deklaracjami społecznymi”. Raport ten opracowano na podstawie ogólnopolskiego badania (CAWI) na reprezentatywnej próbie 1000 osób w wieku 16-70 lat, dobranej ze względu na wiek, płeć oraz wielkość miejscowości.

Human Answer Institute zapowiada kolejne badania, analizy oraz działania, które mają wspierać debatę publiczną i pomóc w lepszym rozumieniu złożoności współczesnego świata.

Więcej o założycielach HAI:

Katarzyna Życińska – założycielka i CEO agencji 38 Content Communication. Wcześniej związana ze Starcom MediaVest Group, a także Grupą Eurozet. Ekspertka w zakresie budowania i realizacji strategii public relations w innowacyjnym ujęciu oraz podnoszenia efektywności działań komunikacyjnych. Grupa – którą zarządza – liczy obecnie spółki: 38Content Communication, Quanta Media, BrandLift, BrandTime. Życińska kilkukrotnie otrzymała wyróżnienie w prestiżowym konkursie AD WO/MAN. Pełni również funkcję prezeski Związku Firm Public Relations stojącego na straży wizerunku branży PR i etosu pracy PR-owców. Jest współautorką raportu ZFPR „PR to nie propaganda”.

Anna Gołębicka, DBA – ekonomistka, autorka wielu strategii idei i produktu, doradczyni, felietonistka i komentatorka. Specjalizuje się w obszarze rynku, gospodarki, rozwoju społecznego i ochrony zdrowia. Pracuje nad rozwojem i zmianą dla sektora publicznego, samorządu i sektora komercyjnego. Ekspertka Centrum im. Adama Smitha.

Jan Ołdakowski – muzealnik, menedżer kultury, producent, od 2004 roku dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego. Współautor koncepcji Muzeum Powstania Warszawskiego i dyrektor placówki od początku jej istnienia. Autor i współautor scenariuszy wielu wystaw stałych i czasowych, producent filmów fabularnych.

(mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj