Wraz z początkiem października ruszyła kampania „Dzieciństwo bez Przemocy”, której uroczysta inauguracja miała miejsce 8 października 2024 roku w Sejmie RP. Celem ogólnopolskiej inicjatywy jest przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci. Organizatorami akcji są Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę oraz Krajowa Koalicja na Rzecz Ochrony Dzieci.
Jak wynika z badania „Barometr postaw wobec krzywdzenia dzieci” przeprowadzonego przez Ipsos Polska i Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, przyzwolenie na przemoc wobec dzieci wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. „Jedna trzecia Polek i Polaków dopuszcza się stosowanie kar fizycznych wobec dzieci, a aż 80 proc. z nas akceptuje krzyczenie jako metodę dyscyplinującą” – informują organizatorzy kampanii.
„Od ponad trzech dekad prowadzimy szeroką edukację społeczeństwa, w tym rodziców, by chronić dzieci przed przemocą. Zmiana postaw jest jednak zawsze długim procesem. Ciągle jeszcze żywe jest przekonanie o skuteczność kar fizycznych w wychowaniu dzieci. Wciąż zbyt rzadko reagujemy na przemoc. Dzieciństwo bez przemocy jest naszym celem – Arkadią, do której prowadzi długa droga nieustających starań. Dlatego planujemy kampanię »Dzieciństwo bez Przemocy« jako cykliczną akcję, w ramach której każdego roku jesienią chcemy wzmacniać centralny przekazy kampanii, że dobre dzieciństwo daje dziecku MOC na całe życie, a traumatyczne doświadczenia przemocy tę moc odbierają” – przekazała liderka kampanii dr Monika Sajkowska z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Inicjatywa obejmuje zarówno działania na szczeblu ogólnopolskim, jak i lokalnym, dlatego do akcji włączyły się instytucje, organizacje i firmy w całej Polsce. Za koordynację działań w poszczególnych województwach, miastach i gminach odpowiadają organizacje pozarządowe zrzeszone w Krajowej Koalicji na Rzecz Ochrony Dzieci.
W ramach akcji prowadzona jest ogólnopolska kampania medialna, a ponadto organizowane są wydarzenia edukacyjne skierowane do dzieci i rodziców. Działania te obejmują m.in. konferencje i webinary poświęcone przeciwdziałaniu przemocy wobec dzieci, spotkania z rodzicami, zajęcia edukacyjne dla dzieci i młodzieży, a także szkolenia dla pracowników placówek oświatowych.
Powstały również spoty promujące inicjatywę, które dostępne są na kanale fundacji na YouTubie.
W spotach głosu użyczył Jakub Gierszał, który jest także ambasadorem kampanii „Dzieciństwo bez Przemocy”.
Głównym partnerem inicjatywy jest Rzeczniczka Praw Dziecka. Akcję wspierają także organizacje, instytucje i firmy, a także ambasadorzy, którzy będą promować kampanię mediach społecznościowych.
W inicjatywę włączył się m.in. Lidl Polska. W ponad 900 sklepach emitowany będzie spot głosowy kampanii. Hasło „Przemoc odbiera dziecku moc. Wspieraj dzieciństwo mocy bez przemocy” można usłyszeć we wszystkich sklepach sieci Lidl od 8 października. Ponadto marka będzie publikowała treści edukacyjne związane z kampanią w gazetkach promocyjnych.
Kampania potrwa do 19 listopada 2024 roku, na który przypada Międzynarodowy Dzień Przeciwdziałania Przemocy Wobec Dzieci. Tego dnia o godzinie 17:00 fasady budynków w całej Polsce rozświetlą się na czerwono, co ma symbolizować sprzeciw wobec przemocy stosowanej wobec dzieci.
Za kreację kampanii odpowiadała agencja Communication Unlimited we współpracy z Coloroffon Film. (kn)