15 lutego 2021 roku wystartowała kampania „Brat, siostra, bądź sobą!”, którą zorganizowało Stowarzyszenie Lambda Warszawa. Akcja jest skierowana do rodzeństwa osób nieheteronormatywnych.
Inicjatorzy w ramach działań zachęcają do reagowania na przejawy dyskryminacji w rodzinie ze względu na nieheteronormatywność i/lub tożsamość płciową, ale również do „lepszego zrozumienia swojego brata lub siostry oraz do okazywania im wsparcia, jakiego potrzebują”. Pomysłodawcy tłumaczą, że „proces coming outu”, czyli ujawnienia swojej tożsamości psychoseksualnej bądź tożsamości płciowej, może być trudny nie tylko dla osób „wychodzących z szafy”, ale również dla ich bliskich i rodzin – w tym rodzeństwa.
Właśnie dlatego stworzono specjalną stronę, na której można znaleźć wskazówki odnoszące się do tego, jak w codziennym życiu można wspierać swoje nieheteronormatywne rodzeństwo i jak reagować na „ujawnienie się” swojego brata lub siostry. „Jak się zachować, kiedy brat albo siostra dzieli się z nami tak ważną częścią swojego życia? Jak poradzić sobie z emocjami towarzyszącymi takim sytuacjom?” – organizatorzy starają się tam dopowiedzieć między innymi na te pytania. Oprócz tego w zakładce „historie nieheteronormatywne” można przeczytać opowieści o tym, jak „coming out brata lub siostry” wpłynął na niektóre relacje między rodzeństwem.
Dowiadujemy się, że symbolicznie akcja rozpoczęła się w Radomiu, gdzie obecnie nie ma żadnej organizacji czy inicjatywy, która działałaby na rzecz osób LGBT+, a także gdzie nie odbywają się marsze równości. Dodatkowo z tego miasta pochodzą koordynatorzy inicjatywy. To właśnie tam pojawiły się billboardy promocyjne akcji, a później staną też telebimy.
„Wiemy, że było i nadal jest ciężko dorastać w Radomiu osobie, która nie wpisuje się w hetero normę” – mówią organizatorzy. „Niemniej to miasto jest dla nas bardzo ważne i chcemy dodać otuchy oraz wsparcia również Radomianom i Radomiankom z tęczowej społeczności” – dodają. Dalej czytamy, że inicjatorzy nie mogą jeszcze zdradzić informacji o kolejnych miastach, w których prowadzona będzie akcja, jednak chcieliby, żeby kampania miała jak szerszy zasięg. Działania są promowane również przez Facebooka i Instagram.
Organizatorzy zaznaczają, że to „prawdopodobnie pierwszy taki projekt skierowany do rodzeństwa osób LGBT+”. Twórcy nie określają, ile potrwa akcja. (kd)