13 stycznia 2021 roku, w nieoficjalny Dzień Polskiej Wódki, wystartowała kampania edukacyjna „»Kto czyta, nie błądzi«, czyli dlaczego warto czytać etykiety”. Organizatorami akcji są Stowarzyszenie Polskiej Wódki oraz Muzeum Polskiej Wódki.
W ramach inicjatywy powstało pięć animacji wideo opowiadających o tym, „co czyni polską wódkę jedyną, wyjątkową oraz niepowtarzalną”. Organizatorzy jednocześnie zachęcają konsumentów do czytania etykiet produktów.
Jak wyjaśniają autorzy kampanii, być może określenie „Chronione Oznaczenie Geograficzne” nie jest powszechnie znane, jednak większość osób zdaje sobie sprawę, że istnieją produkty przypisane do danego kraju lub regionu, i które są związane z jego tradycją i historią. „Ich obecność na liście chronionych produktów oznacza, że ich receptura, składniki i miejsce tworzenia są ściśle związane z danym krajem, a jednocześnie gwarantuje jakość i oryginalność produktów, które są chronione prawem UE” – czytamy w komunikacie. Inicjatorzy tłumaczą, że jednym z polskich symboli tego rodzaju jest Polska Wódka.
Organizatorzy kampanii wyjaśniają także, że „choć w Polsce jest produkowanych wiele wódek, nie każdą z nich można określić mianem »Polskiej Wódki«”. Nazwa ta dotyczy bowiem tych produktów, które spełniają wyznaczone wymogi prawne. Polska Wódka może być tworzona jedynie z pięciu tradycyjnych rodzajów zbóż pochodzących z Polski (żyto, pszenica, owies, jęczmień, pszenżyto) albo ziemniaków, a cały proces produkcji musi odbywać się na terenie kraju – podkreślają autorzy kampanii. Zaznaczają tym samym, że właśnie dlatego trunek stworzony z innych składników lub w innym miejscu – mimo bycia wódką – nie może nosić nazwy „Polskiej Wódki”.
Kampania prowadzona jest głównie na Facebooku, a jej zakończenie planowane jest na 31 stycznia 2021 roku. (kd)