19 października 2018 roku wystartowała akcja „Organizacje Społeczne. To działa!”, która ma pokazać, czym zajmują się organizacje społeczne i jak codzienną pracą zmieniają rzeczywistość. W kampanię zaangażowało się kilkadziesiąt stowarzyszeń i fundacji. Są to m.in. WWF Polska, Fundacja Batorego, Stowarzyszenie Kampania Przeciw Homofobii, Stowarzyszenie Klon Jawor czy Helsińska Fundacja Praw Człowieka.
Jak mówią organizatorzy akcji, w Polsce istnieje sto tysięcy organizacji (stowarzyszeń i fundacji), które działają w różnych miejscach i codziennie rozwiązują problemy, którymi nikt inny się nie zajął. „Z naszego wsparcia każdego roku korzystają miliony dzieci, młodzieży, osób dorosłych i seniorów. Często robią to nieświadomie. Przyszedł czas to zmienić” – mówi o założeniach kampanii Cecylia Jakubczak z Kampanii Przeciw Homofobii.
Niektóre z długiej listy działań organizacji wymienia Jakub Skrzypczyk z WWF Polska: „Opiekujemy się tymi, którzy potrzebują pomocy. Pomagamy rozwijać talenty i realizować pasje. Chronimy przyrodę i zwierzęta. Wspieramy rozwój wspólnot lokalnych. Patrzymy władzy na ręce. Bronimy naszych wspólnych praw. Tworzymy przestrzeń, gdzie uczymy samoorganizacji i współdziałania. Budujemy solidarność i wspólnotę. Zmieniamy naszą rzeczywistość”.
W ramach akcji publikowane będą krótkie materiały wideo oraz fotoreportaże, których bohaterami i bohaterkami będą zarówno pracownicy organizacji społecznych, jak i ludzie, do których kierowane są ich działania. Inicjatorzy kampanii chcą w ten sposób pokazać, jak działają organizacje, kim są ich pracownicy i wolontariusze, a kim ci, którzy korzystają z efektów ich pracy.
Bohaterką pierwszego wideo opublikowanego w ramach kampanii jest Hania, podopieczna Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Wsi Bełk. „Moja drużyna to moja ulica” – mówi dziewczynka, kopiąc piłkę.
W ramach kampanii powstała również strona internetowa todziala.org, na której znajdują się przygotowane materiały multimedialne oraz podstawowe informacje o organizacjach społecznych biorących udział w akcji. Materiały będą również publikowane w kanałach społecznościowych inicjatywy – na Facebooku, YouTubie, Twitterze i Instagramie – oraz w kanałach organizacji zaangażowanych w kampanię. Treści są oznaczane hashtagiem #todziala. (bm)