Pod koniec stycznia 2022 roku wystartowała kampania społeczna Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków zatytułowana „Patrz w górę!”. Jej celem jest zwrócenie uwagi na rosnące tempo wymierania zagrożonych gatunków. Wzywa ona także do walki z kryzysem różnorodności biologicznej.
Jak czytamy, w ostatnich pięćdziesięciu latach tempo wymierania niektórych gatunków w zasięgu globalnym zwiększyło się tysiąckrotnie. W so lat w Polsce wymarło 16 gatunków ptaków lęgowych, a kolejnych 47 jest zagrożonych wyginięciem (z czego 12 – krytycznie).
„Ptaki są doskonałym wskaźnikiem stanu przyrody, a spadek ich liczebności to sygnał, że coś niepokojącego dzieje się w środowisku. Ratując siedliska ptaków, na przykład występujące wzdłuż koryt rzek, tj. dbając o ich (re)naturalizację, poprawiamy retencję wody, a tym samym gospodarkę wodną” – podkreśla Monika Klimowicz-Kominowska, rzeczniczka prasowa OTOP. „Śpiew i obserwowanie ptaków zmniejsza ryzyko depresji. Pomagając ptakom, pomagamy też ludziom” – dodaje.
Inicjatorzy akcji uważają, że hasło „Patrz w górę!” jest wieloznaczne. Dosłownie można je rozumieć jako przyjemność z obserwowania natury. Jest ono również ostrzeżeniem o skutkach kryzysu klimatycznego. Slogan wzywa do aktywnego działania – wprowadzania realnych zmian oraz krytycznego patrzenia na decyzje rządzących w stosunku do polityki klimatycznej.
W ramach działań przygotowano spot pokazujący, jak z perspektywy dziecka mogą być widziane skutki zmian klimatycznych. Chłopiec obserwujący przyrodę dostrzega spadającego z nieba martwego ptaka. Urządza mu symboliczny pogrzeb, a następnie widzi wokół siebie kolejne nieżywe zwierzęta. Wideo emitowane będzie w kanałach social media – OTOP, domu produkcyjnego Dynamo Film oraz Marii Seweryn, która użyczyła w wideo swojego głosu. Dodatkowo w ramach kampanii planowane jest przeprowadzenie konkursu aktywizującego dla obserwatorów oraz webinarów na tematy związane z ochroną środowiska i bioróżnorodności.
„Pisząc scenariusz, chciałam opowiedzieć historię, która dzieje się aktualnie, w danej chwili. Nie w zaroślach za miastem, czy na innym kontynencie. Chciałam, aby głównym bohaterem było dziecko, które może nie doświadczyć obcowania z ptakami, jeśli tempo ginięcia gatunków będzie nadal rosło” – wyjaśnia Julia Popławska, reżyserka spotu.
Kampania ma charakter fundraisingowy. Ma zachęcać do przeznaczenia 1 proc. na rzecz OTOP-u. Koniec akcji jest przewidziany na 30 kwietnia 2022 roku. (as)