W drugiej połowie grudnia 2021 roku Fundacja Kaczkowskiego wraz z rodziną i bliskimi zmarłego w 2016 roku księdza rozpoczęli kampanię społeczną, zwracającą uwagę na kryzys humanitarny, trwający od miesięcy na polsko-białoruskiej granicy. Na ulicach polskich miast pojawiły się billboardy i plakaty przypominające słowa ks. Jana Kaczkowskiego, w których apelował o pomoc uchodźcom. W ramach akcji przewidziano również działania w mediach społecznościowych.
Źródło: fundacjakaczkowskiego.org
„Słowo GOŚCINNOŚĆ pochodzi od dwóch słów: GOŚĆ i INNOŚĆ (…) Jeśli nie zaczniemy być otwarci na innych, to możemy ten pusty talerz przygotowany na stół wigilijny wyrzucić przez okno” – tak brzmi cytat, który został wykorzystany w akcji. Inicjatorzy kampanii zdecydowali się przypomnieć to przysłanie przed Świętami Bożego Narodzenia, kiedy w polskich domach trwają już przygotowania do Wigilii.
„Chcemy dotrzeć z tym przesłaniem do jak największej liczby ludzi. Jana nie ma już z nami, ale zostawił nam swoje słowa, które chcemy szerzyć, by »przebudzić« ludzi do myślenia i zmiany świadomości. Zależy nam, żeby Jan znów mógł obudzić w nas dobro i – jak to często powtarzał – przyzwoitość z wektorem na plus” – tłumaczy Filip Kaczkowski, brat ks. Kaczkowskiego.
„Jesteśmy głęboko przekonani, że gdyby ks. Jan żył, dziś, kiedy na granicy naszego kraju trwa kryzys humanitarny, robiłby wszystko, co w jego mocy, żeby pomóc uchodźcom i migrantom, którzy znaleźli się w tak trudnej sytuacji” – mówi Piotr Żyłka, bliski znajomy ks. Jana współpracujący z fundacją.
Inicjatorzy kampanii podkreślają, że nie są w stanie patrzeć obojętnie na to, co dzieje się na granicy, i zachęcają wszystkich do konkretnego działania. Fundacja dołączyła do koalicji ratujmyludzinagranicy.pl, zrzeszającej organizacje, które biorą udział w działaniach pomocowych dla migrantów i uchodźców.
Akcja potrwa do połowy stycznia 2022 roku. (as)