24 kwietnia 2024 roku wystartowała kampania społeczna „Osoba z_”, której organizatorem jest agencja 2KOMA7.
Celem akcji jest podkreślenie, że ludzie nie powinni być odbierani tylko przez pryzmat swoich niepełnosprawności. Inicjatywa ma zwracać uwagę na to, że każdy człowiek – niezależnie od określeń, z jakimi go utożsamiamy – powinien móc aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym i artystycznym.
„Kampania powstała, ponieważ jesteśmy świadomi, iż w dyskursie publicznym osoby z niepełnosprawnościami są wciąż odbierane głównie przez pryzmat ich niepełnosprawności, a w mowie wciąż funkcjonuje niepoprawne określenie »osoby niepełnosprawne«, a przecież to osoby »z niepełnosprawnością«. Poprzez kampanię zwracamy uwagę na sposób naszej komunikacji, pamiętając, że słowa mogą ograniczać, ale i dawać wolność i widoczność” – mówi Ewelina Spólna, inicjatorka kampanii i właścicielka agencji 2KOMA7.
Kampanię „Osoba z_” oficjalnie rozpoczął spektakl baletowy „Łabędzie” Teatru Wielkiego w Poznaniu, który jest partnerem kampanii i odpowiada za projekt oraz produkcję spektaklu. Dzięki inicjatywie 2KOMA7 ze sztuką mogła zapoznać się również publiczność w Warszawie. Wydarzenie odbyło się 24 kwietnia 2024 roku w przestrzeni eventowej Bohema2.8.
Choreografem i reżyserem przedsięwzięcia, które otrzymało nagrodę publiczności Fedora Prizes Biennale, jest Tobiasz Sebastian Berg. W spektaklu wzięły udział osoby z niepełnosprawnościami – głównie niewidzące lub słabowidzące.
Do przestrzeni eventowej przybyły osoby przedstawiciele mediów, osoby publiczne i zaangażowane w kwestie społeczne, m. in. Piotr Sawicki z Life on Wheelz czy Małgorzata Szumowska, dyrektorka Niewidzialnej Wystawy. Artystyczny wieczór poprowadziła Kamila Kalińczak.
Inicjatywie towarzyszy spot, który można obejrzeć na stronie kampanii. Wideo pokazuje proces przygotowań do spektaklu z perspektywy Gosi, jednej z uczestniczek. Produkcja filmowa ma uświadamiać, że niepełnosprawność to tylko jedna z wielu cech, którymi można określić danego człowieka.
Źródło: youtube.com/@2KOMA7
Na stronie internetowej kampanii można zapoznać się również z treściami edukacyjnymi szerzącymi ideę inkluzywności. Możliwe jest także symboliczne podpisanie deklaracji w celu przyłączenia się do inicjatywy, a co za tym idzie – podkreślenia widoczności osób z niepełnosprawnościami.
Kolejnym etapem kampanii będzie publikacja Dziennika Dobrych Praktyk, który powstaje we współpracy z partnerem merytorycznym kampanii, czyli United Nations Global Compact Network Poland, polskim biurem inicjatywy angażującej biznesy w działania na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (SDGs).
Dzięki domowi sprzedaży reklamy New Age Media Spot będzie można zobaczyć w sieci kin Cinema City.
Patronem honorowym akcji jest Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy, natomiast medialnym – Onet. (an)