piątek, 22 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościWiadomości„Gdy znika dziecko, gubi się cała rodzina”. Rusza kampania na temat zaginięć...

„Gdy znika dziecko, gubi się cała rodzina”. Rusza kampania na temat zaginięć dzieci w Polsce

25 maja 2024 roku wystartowała kampania „Gdzie jesteś? Gdy znika dziecko, gubi się cała rodzina”, której inicjatorami i organizatorami są Agnieszka i Daniel Dymińscy – rodzice zaginionego przed rokiem Krzysztofa. Ich działania wspierają pro bono agencja 38 Content Communication oraz dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska.

Celem akcji jest ukazanie, z jakimi przeciwnościami borykają się bliscy zaginionych dzieci, oraz zwrócenie uwagi na problemy systemowe utrudniające poszukiwania niepełnoletnich.

Inicjatywę rozpoczęła premiera utworu muzycznego „Zaginione dzieci” i teledysku, które wyemitowano 25 maja 2024 roku na antenie „Dzień Dobry TVN”. Piosenka jest efektem współdziałania czterech artystów: Jakuba Jackiewicza (ABIR), Ani Szmid (Vera Icon), Przemka Dsm Wieczorka i Romana Pawła Lachowolskiego (Bosski Roman). Nagranie zrealizowano w studiu Johnnys Sound. Za zdjęcia i montaż klipu odpowiada Karol Koprukowiak.

Projekt muzyczny ma za zadanie zwiększyć świadomość społeczną na temat zaginięć niepełnoletnich oraz wesprzeć rodziny dotknięte traumą. Produkcja została objęta honorowym patronatem Rzeczniczki Praw Dziecka Moniki Hornej-Cieślak. Co więcej, ma szansę wejść na listę przebojów Radia 357.

Źródło: youtube.com/@gdziejestes_org

W ramach kampanii 27 maja 2024 roku odbyła się również debata ekspertów w Sejmie. Dotyczyła ona wyzwań społeczno-prawnych w obliczu problemu zaginięć młodych osób. Jej celem były również skupienie się na aktualnym stanie prawnym dotyczącym tego obszaru, wywołanie niezbędnych zmian systemowych czy podkreślenie tego, że bliscy poszukiwanych niepełnoletnich mają swoje role i potrzeby w obliczu zaistniałych sytuacji. Założeniami spotkania były również konieczność uwrażliwienia przedstawicieli instytucji publicznych na problem oraz rolę edukacji społeczeństwa. 

Dyskusję otworzył Marszałek Sejmu Szymon Hołownia. Moderatorką rozmowy była dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska. W gronie panelistów znaleźli się m.in. Piotr Bogacki – Dyrektor Zespołu ds. Przestępczości Wobec Dzieci i przedstawiciel Biura Rzeczniczki Praw Dziecka, Marek Lisowicz – ekspert ds. poszukiwań w otwartym terenie, czy dr Ewa Odachowska-Rogalska – psychotraumatolog. Spotkanie odbyło się pod patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich Marcina Wiącka.

Podczas spotkania przedstawiono również postulaty rodzin zaginionych dzieci. Mowa m.in. o objęciu ich indywidualną opieką psychologiczną od momentu zgłoszenia zaginięcia na policji, poprawieniu jakości współpracy między policją, służbami i rodzicami dzieci, zintensyfikowaniu działań profilaktycznych czy doskonaleniu metod i narzędzi skutecznie przeciwdziałających zaginięciom, ucieczkom i próbom samobójczym nieletnich.

W trakcie debaty można było zapoznać się z wystawą „Gdzie jesteś? Gdy znika dziecko, gubi się cała rodzina”. Na dziesięciu plakatach pojawiły się sugestywne grafiki autorstwa Macieja Tyrana, Head of Design w 38 Content Communication. Przedstawiają one cytaty pozyskane od rodzin zaginionych niepełnoletnich. Twórca ekspozycji zinterpretował je i opracował ilustracje w różnych stylach. Do stworzenia niektórych elementów cyfrowych wykorzystano narzędzia AI. 

Jeden z plakatów przedstawionych na wystawie

Powstała również specjalna strona internetowa, na której można zapoznać się z informacjami dotyczącymi projektu. Zawiera ona m.in. nawigator poszukiwań (instrukcje dotyczące prawidłowego zachowania w momencie, kiedy bliscy dziecka nie będą w stanie określić, gdzie się ono znajduje) czy zakładkę przeznaczoną rodzinom, które znajdują się w kryzysie psychicznym po zaginięciu nieletniego.

Organizatorzy kampanii chcą, aby w najbliższym uruchomiono parlamentarny zespół ds. zaginięć, a następnie wdrożono zmiany systemowe przedstawione Hołowni podczas debaty w sejmie. W planach jest również realizacja projektu edukacyjnego uwrażliwiającego media zarówno na problem zaginięć dzieci, jak i potrzeby rodzin zaginionych.

Agencja 38 Content Communication odpowiada całościowo za przygotowanie i realizację strategii PR-owej, kreację oraz produkcję. Działania są prowadzone pro bono.

Inicjatywa została objęta patronatem honorowym Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Rzecznika Praw Dziecka. (an)

Źródło: Zdjęcie główne: youtube.com/@gdziejestes_org

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj