sobota, 9 listopada, 2024
Strona głównaAktualności„Śmieci?! Kto to widział?!” – Tatrzański Park Narodowy z ogólnopolską akcją edukacyjną

„Śmieci?! Kto to widział?!” – Tatrzański Park Narodowy z ogólnopolską akcją edukacyjną

W maju 2021 roku wystartowała kampania edukacyjna „Śmieci?! Kto to widział?!”, realizowana przez Tatrzański Park Narodowy oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Celem akcji jest „budowanie ekologicznej świadomości” i „inspirowanie Polaków do zadbania o środowisko naturalne”.

Jak tłumaczą organizatorzy, „śmieci to prawdziwa plaga i poważny problem dla dzikiej przyrody”, dlatego bardzo istotne są edukacja i uświadomienie społeczeństu skali tego zjawiska. Czytamy też, że „człowiek ma bezpośredni wpływ na swoje otoczenie”, a skutki nieprzemyślanego zachowania są dla środowiska naturalnego najczęściej nieodwracalne.   

Inicjatorzy projektu przekazują, że najczęściej zaśmiecanymi miejscami są te w sąsiedztwie dróg i szlaków turystycznych, ale odpady można znaleźć na obszarach chronionych i cennych przyrodniczo. Dowiadujemy się również, że śmieci nie są pozostawiane jedynie w górach, ale również na plażach czy nad jeziorami i rzekami, dlatego kampania ma charakter ogólnopolski. Przykładem ma być jednak Tatrzański Park Narodowy, z którego „co roku trzeba usunąć kilkaset metrów sześciennych odpadów pozostawianych przez turystów”.

Organizatorzy mówią też, że część Polaków jest świadoma ekologicznie i angażuje się w działania na rzecz środowiska z własnej woli, jednak wciąż większość z nich „nie jest świadoma konieczności życia w sposób ekologiczny albo nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń, jakie niesie niewłaściwe gospodarowanie odpadami czy też śmiecenie”.

Autorzy podkreślają, że kampania pozwoli spojrzeć na problem śmieci oczami zwierząt, ponieważ choć nie zdajemy sobie z tego sprawy, to „dzika przyroda bacznie nas obserwuje”. Z tego też względu, bohaterami „Śmieci?! Kto to widział?!” zostały niedźwiedź i mewa, czyli „reprezentanci polskiej fauny od morza do Tatr”.

Czytamy, że kampania skierowana jest do grup odbiorców w różnym wieku, a swoimi działaniami obejmuje citylighty, rowery miejskie, autobusy czy spoty w radiu. O akcji będzie można dowiedzieć się również na Instagramie, YouTubie czy Facebooku. Dodatkowo do współpracy został zaproszony Łukasz Długowski, dziennikarz i pasjonat wypraw przyrodniczych, z którym zostaną przygotowane filmy o tematyce przyrodniczej oraz podcasty poświęcone m.in. zadeptywaniu szlaków czy bezpieczeństwie na górskich szlakach. Oprócz tego przygotowany zostanie również cykl lekcji dla uczniów z klas 4-6  – nauczyciele będą mogli poruszyć z nimi kwestie takie jak recykling czy wpływ śmieci na środowisko.

Film z Łukaszem Długowskim

Kampania ma potrwać do września 2021 roku. (kd)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj