Według badania „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” opracowywanego cyklicznie przez Instytut Monitorowania Mediów największą siłę w kształtowaniu opinii społeczeństwa miały w grudniu: Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza i Dziennik Gazeta Prawna. W zestawieniu obejmującym pierwszą piętnastkę najczęściej powoływanych tytułów znalazły się cztery dzienniki, dwa tygodniki opinii, dwie stacje radiowe, dwie stacje telewizyjne, dwa portale internetowe, dwie gazety biznesowe oraz tabloid. W analizowanym miesiącu Rzeczpospolita (cytowana przez inne media 1268) zamieściła szeroko komentowany sondaż dotyczący podsumowania pracy rządu w mijającym roku. Grzegorz Schetyna, odnosząc się do publikacji gazety, z której wynika, że premier nazywa swojego współpracownika „nosorożcem”, tłumaczył natomiast, że między nim a Donaldem Tuskiem nie ma konfliktu. Duże zainteresowanie mediów wzbudziło również przygotowane przez Rzeczpospolitą wyliczenie dotyczące cen produktów potrzebnych do przygotowania kolacji wigilijnej. W ostatnim miesiącu roku nastąpiła zmiana na kolejnych miejscach podium. Drugie miejsce zdobyła Gazeta Wyborcza (719), która najczęściej zajmowała się tematyką związaną z polityką polską, oceniała i analizowała nowe propozycje prawne i ustawodawcze, oraz przyglądała się sprawom podatków i rozliczeń. Trzeci tytuł w zestawieniu – Dziennik Gazeta Prawna (656) – w grudniu, podobnie jak poprzednicy, zajmował się ekonomią, rynkiem i finansami, ustawodawstwem i prawem oraz publikował rankingi i sondaże.
Niezmiennie, tuż za zwycięską trójką, znalazła się cytowana 467 razy stacja TVN24. Media najczęściej odnosiły się do poruszanych na antenie tematów z zakresu działalności policji i przestępczości, polityki polskiej oraz wydarzeń na świecie. W pierwszej piętnastce najczęściej cytowanych mediów znalazła się również stacja TVN (167), która miejsce wśród najlepszych zawdzięcza odniesieniom do ciekawostek, kultury, sztuki i rozrywki oraz działalności policji i przestępczości.
Wysokie, piąte miejsce i bardzo dobry wynik osiągnęła w grudniu stacja radiowa RMF FM (456). Rozgłośnia ta była najczęściej cytowana w kontekście polityki polskiej, działalności policji i przestępczości oraz sprawy szantażowania znanego senatora PO Krzysztofa Piesiewicza. Kolejna radiostacja w zestawieniu – Radio Zet (163) – zajęła jedenastą pozycję w ogólnej klasyfikacji z liczbą powołań na poziomie 163.
Zaszczytnym miejscem w grudniu pochwalić się może także tygodnik Wprost (402). Gazeta ta publikowała cieszące się popularnością materiały dotyczące polityki polskiej, dymisji ministra środowiska Macieja Nowickiego oraz sprawy szantażu senatora Krzysztofa Piesiewicza. W pierwszej piętnastce znalazł się jeszcze jeden tygodnik opinii, Polityka (111), która uplasowała się na ostatnim miejscu zestawienia.
Dużo kontrowersji budzić może osiągnięcie ósmego miejsca przez tabloid Super Express (217). Dziennik ten w analizowanym miesiącu ujawnił kompromitujące materiały dotyczące znanego senatora PO Krzysztofa Piesiewicza. Informacja ta spotkała się z ogromnym zainteresowaniem innych mediów i była przyczynkiem do dyskusji na temat tego, czy prasa może współpracować ze światem przestępczym w celu zdobycia ciekawych informacji.
Wśród najczęściej powoływanych mediów biznesowych, które weszły w skład wyróżnionej piętnastki, znalazł się Puls Biznesu (179) oraz Parkiet, z liczbą 136 cytowań.
W zestawieniu portali internetowych zwycięstwo ponownie odniósł onet.pl (157). Warto jednak zwrócić uwagę również na wysoki wynik portalu tvn24.pl (119) oraz wp.pl (78). W grudniu największe zainteresowanie mediów wzbudziły ujawnione przez jedną z gazet kompromitujące materiały z zabawy uznanego scenarzysty filmowego, a jednocześnie znanego senatora PO Krzysztofa Piesiewicza. W dalszej kolejności, podobnie jak w poprzednich miesiącach, media zajmowały się losami afery hazardowej, komisji śledczej powołanej do jej rozwiązania oraz ustaleniami ustawy antyhazardowej.
Od 1 do 31 grudnia 2009 r. na potrzeby raportu Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował 8002 przekazy mediowe (wycinki prasowe, programy radiowe i telewizyjne). Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 8119 razy (5329razy w prasie, 1870 w telewizji i 920 w radiu). Treści analizowane w zestawieniu obejmują tylko te przekazy, które nie są przeglądami mediów.