poniedziałek, 18 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościSamorządy bardziej niż firmy doceniają relacje z mediami

Samorządy bardziej niż firmy doceniają relacje z mediami

Jak wyglądają relacje z mediami w praktyce firm i jednostek samorządowych w Polsce? Tę kwestię przeanalizował Instytut Badawczy IPC, przy współpracy z firmą Exacto oraz Instytutem Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Badanie „Media relations w samorządach lokalnych i w przedsiębiorstwach prywatnych” pokazało, że aż 9 na 10 samorządów lokalnych zatrudnia osoby odpowiedzialne za kontakt z mediami. Wśród przedsiębiorstw tylko 3 na 10 tworzy podobne stanowiska.

Ilość etatów staje uzależniona jest od wielkości podmiotu. W samorządach dużych miejscowości (powyżej 99 999 mieszkańców) zatrudnianie osoby zajmującej się działaniami media relations jest już standardem – we wszystkich badanych dużych samorządach są odpowiednia stanowiska, zaś w mniejszych w 8 na 10. W przedsiębiorstwach występuje podobna na zależność: blisko połowa większych firm (zatrudniających powyżej 249 pracowników) asygnuje osoby na stanowisko odpowiedzialne za media relations, natomiast w mniejszych podmiotach (zatrudniających od 50 do 249 pracowników) takie stanowiska funkcjonują jedynie w co czwartej firmie.

Dlaczego samorządy częściej niż firmy tworzą stanowiska zajmujące się kontaktami z mediami? Okazuje się, że 2 na 5 przedstawicieli przedsiębiorstw uważa, że działania media relations nie przynoszą korzyści. Co ciekawe, liczba negatywnych odpowiedzi maleje wraz z wielkością firmy: korzyści ze współpracy z mediami nie dostrzega ponad 45 proc. średnich przedsiębiorstw, w przypadku dużych z kolei odsetek takich odpowiedzi spada do 31,1 proc. Przedstawiciele firm twierdzą, że w kreowaniu wizerunku i zwiększaniu sprzedaży skuteczniejsze są inne działania marketingowe, np. bale charytatywne, targi ślubne, degustacje kulinarne czy atrakcje i wydarzenia sportowe dla dzieci. Wskazują również na konieczność wykorzystania i wzajemnego uzupełniania się różnych technik budowania wizerunku. Wśród przedstawicieli samorządów pojawiały się odmienne deklaracje: twierdzą oni, że ich działania informacyjno-promocyjne opierają się w znacznej mierze na relacjach z mediami.

Jak wynika z badania, na stworzenie osobnej komórki lub działu zajmującego się relacjami z mediami decyduje się przeszło 73 proc. samorządów i ponad 61 proc. przedsiębiorstw. W przypadku prawie 18 proc. samorządów i przeszło 22 proc. firm zadania media relations wykonuje część większego działu. Blisko 9 proc. samorządów i przeszło 16 proc. przedsiębiorstw kontakty z mediami powierza jednej osobie, np. dyrektorowi ds. marketingu czy rzecznikowi prasowemu.

Badanie przeprowadzono w marcu i kwietniu 2015 roku, wykorzystując dwie techniki badawcze: ankietę telefoniczną (CATI) oraz indywidualny wywiad pogłębiony (IDI). Zbadano 55 jednostek samorządu terytorialnego i blisko 290 przedsiębiorstw prywatnych. Wywiady pogłębione przeprowadzono w sześciu samorządach i sześciu przedsiębiorstwach. Wyniki badania zostały zaprezentowane podczas tegorocznego Kongresu Profesjonalistów Public Relations.

Cały raport na stronie

 

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj