Obsada „Saturday Night Live”, programu rozrywkowego amerykańskiej sieci telewizyjnej NBC, stworzyła film będący parodią zakupów na Shein i Temu. W wideo poruszono istotne kwestie, które mają być przestrogą dla konsumentów decydujących się na zakupy w chińskich serwisach fast fashion.
19 maja 2024 roku na profilach „Saturday Night Live” na YouTubie i Instagramie pojawiło się wideo „reklamujące” sklep „Xiemu”. Na początku filmu pojawia się informacja: „Fast fashion z Chin. Kup online teraz. Styl za mniej. Bezkonkurencyjne ceny”.
W klipie wymieniane są elementy garderoby i ich ceny, w tym m.in. sukienka za 10 dol. czy buty za 5 dol. Gdy aktorka zadaje narratorce pytanie: „Jak tak tanio?”, w odpowiedzi słyszy: „Nie martw się o to”.
Następnie w filmie wybrzmiewają słowa „nie wyprodukowano przy użyciu pracy niewolniczej”, „nowoczesne style”, „designerskie podróbki”. Pada także informacja „bez udziału więźniów”. Aktor występujący w klipie zastanawia się, czy w takim razie kiedyś się pojawili. Chwilę później dodaje: „Po co o tym wspominać”.
Narratorka kontynuuje opowiadanie o sklepie: „nowy towar codziennie”, „świeże dopasowania”, „brak więźniów”. Gdy pojawia się hasło „normalna liczba godzin pracy w tygodniu”, aktorka dopytuje, czy to około 40. Jej pytanie zostaje skwitowane stwierdzeniem: „Nie martw się o to”.
W wideo pojawia się informacja: „Wszyscy pracownicy otrzymują wynagrodzenie. Nawet ci z niewłaściwą religią”. Aktor w pewnym momencie znajduje notatkę przyklejoną do jego kurtki. Szybko zostaje mu jednak wyrwana, a narratorka wspomina: „To podziękowanie od szczęśliwego pracownika”.
W dalszej części klipu słyszymy hasło „najlepsze materiały”. Gdy tylko wybrzmiewają te słowa, aktorka zdejmuje naszyjnik, a na jej skórze widoczna jest czerwona plama.
Pod koniec materiału aktorka stwierdza, że to jest podejrzane. Narratorka dopytuje więc, czy „gdyby tak było, przestałabyś kupować?”. Każda z osób występujących w filmie odpowiada krótkie „nie”.
Źródło: youtube.com/SaturdayNightLive
Wideo spotkało się z pozytywnym odbiorem. Internauci chwalą obsadę za pomysł i wykonanie. „Najlepszy skecz sezonu”, „To jest wspaniałe”, „Kocham to”, „To prawdopodobnie jeden z najlepszych sposobów na zmianę nastawienia do fast fashion… genialne!” – czytamy w sekcji komentarzy. (ao)