Dobry temat, odpowiedni research, dobrze przygotowane materiały, ciekawy język (zarówno mówiony, jak i pisany) – to podstawowe czynniki sukcesu w relacji z dziennikarzem. Nawet prawdziwa informacyjna bomba może okazać się niewybuchem, jeżeli zostanie nieumiejętnie podana.
Relacja PR-owiec – dziennikarz to relacja biznesowa, dlatego warto dobrze poznać swojego „kontrahenta”. Nawet najlepiej przygotowany materiał może stracić szanse na publikacje, jeśli nie odrobimy lekcji dotyczącej samego dziennikarza. Czynnik ludzki jest tutaj ważną częścią składową i może mieć kluczowe znaczenie. Przed zaangażowaniem dziennikarza, warto poświęcić 5 minut na research dotyczący naszego rozmówcy.
Warto zadać sobie kilka prostych pytań: w jakich godzinach pracuje, kiedy najlepiej zadzwonić, kiedy najlepiej zaproponować spotkanie? To tylko podstawy, ale właściwe odpowiedzi na te pytania, mogą znacząco zwiększyć lub drastycznie zmniejszyć nasze szanse na pojawienie się w mediach. Dlaczego? Ponieważ dzień pracy przedstawicieli mediów nie zaczyna się o 9:00 i nie kończy o 17:00. Jego rytm, oprócz kawy, wyznaczają kolegia, termin zamknięć wydań i to do nich dziennikarz musi dostosować swoją pracę. Chcesz ułatwić mu zadanie i zwiększyć swoje szanse na publikacje? Dostosuj się do niego!
Dziennikarze często mają swoje upodobania, życiowe sympatie i antypatie, które również wpływają na nasze publikacje. „Jakie to ma znaczenie i co mnie to obchodzi, skoro to relacja biznesowa” – możesz odpowiedzieć. Niestety w tej relacji to my jesteśmy sprzedawcą, a dziennikarz superklientem, którego chcemy pozyskać. W takiej relacji warto zadbać o szczegóły. Dziennikarka jest na diecie? Nie umawiaj się z nią w pijalni czekolady. Po co zaczynać od drobnych nieporozumień? Inny jest miejskim aktywistą? Nie proponuj mu tematów związanych z trudną inwestycją. Pewnie chętnie o niej napisze, ale czy na pewno w kontekście, o którym marzy Twój szef/klient.
Skąd to wiadomo? W dobie internetu i mediów społecznościowych sprawdzenie takich informacji nie zajmuje więcej niż 5-10 min. To czas zainwestowany w relację z dziennikarzem, który często może zwrócić się z nawiązką.
Bartosz Sawicki
Szkolenie MEDIA RELATIONS – współpraca z dziennikarzami już 26 marca w Warszawie. Sprawdź program! Zapisy otwarte – formularz zgłoszenia TUTAJ