„Marki są czymś w rodzaju polisy ubezpieczeniowej w biznesie” – tak najnowsze wyniki badania najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 realizowanego przez firmę Millward Brown skomentowała Eileen Campbell, prezes firmy.
Marką nr 1 już drugi rok z rzędu jest Apple. Firma odnotowała wzrost wartości o 19 proc. i jest obecnie warta 182,9 mld USD. Wartość IBM-u wzrosła o 15 proc. do 115,9 mld USD, co pozwoliło marce wyprzedzić Google, który spadł tym samym na 3. miejsce w rankingu, osiągając wartość 107,8 mld USD. W okresie poprzedzającym swój debiut giełdowy istniejący na rynku osiem lat Facebook odnotował wzrost o 74 proc., dzięki czemu został marką najszybciej zyskującej na wartości w całym rankingu, przeskakując z miejsca 35. od razu na 19. Jego wartość to obecnie 33,2 mld USD.
Jak czytamy w oficjalnym komunikacie, tegoroczny ranking jest dowodem na to, że „siła najpotężniejszych marek jest zarówno motorem ich wzrostu, jak i niezbędnym wsparciem w trudnych czasach”. W okresie 2006–2012 łączna wartość marek wchodzących w skład rankingu BrandZ Top 100 wzrosła o 66 proc. i wynosi obecnie 2,4 miliardów USD. Campbell zauważa: „Mimo długiego już okresu napięć gospodarczych, niestabilności politycznej i klęsk żywiołowych, co niekorzystnie oddziaływało na marki w wielu kategoriach, wartość wiodących światowych marek nieustannie rośnie, pozwalając firmom w wielu branżach nie tylko utrzymywać, ale i rozwijać działalność”. Raport odzwierciedla też postępy gospodarcze na kontynencie afrykańskim – na liście pojawiła się pierwsza tamtejsza marka, operator komórkowy MTN z RPA (miejsce 88., wartość 9,2 mld USD). Co ciekawe, wynika z niego, że markom sukces zapewnia obecność kobiet. 77 proc. marek zaklasyfikowanych do BrandZ Top 100 należy do firm, które mają w swoich zarządach kobiety.
Siódma już analiza Millward Brown opiera się na danych finansowych, danych rynkowych oraz konsumenckich wskaźnikach wartości marek. Pełny ranking można pobrać tutaj.