W powszechnej opinii kryzysy najczęściej budzą skojarzenia z wadą produktu, poważną awarią w fabryce czy zatruciem środowiska. Czasami przywodzą na myśl strajki, redukcje zatrudnienia czy nadużycia wobec pracowników. Rzadziej kojarzą się z błędnymi decyzjami, nadużyciami finansowymi czy pozwami sądowymi.
Tymczasem statystyki wskazują, że w rzeczywistości jest odwrotnie. Tzw. „przestępstwa białych kołnierzyków” to 20%wszystkich kryzysów, podczas gdy wypadki w miejscu pracy czy poważne awarie występują raz na 10 kryzysowych przypadków. Wady produktowe stanowią jedynie 6% wszystkich wydarzeń tego typu, podczas gdy błędy w zarządzaniu to efekt 9 na 100 kryzysów, z którymi zmagają się światowe firmy*.
Wśród większości menedżerów firm w dalszym ciągu panuje również przekonanie, że kryzys to wydarzenie nagłe i nieoczekiwane. I znów ogólny pogląd przegrywa ze statystyką: ponad 61% kryzysów to „kryzysy pełzające”, które zaczynają się od z pozoru nieistotnych problemów, które nie zostały w porę zauważone, przeradzając się w poważne reputacyjne kłopoty.
Planowanie komunikacji kryzysowej warto więc zacząć od identyfikacji listy zagrożeń i oceny ich wpływu na reputację, uwzględniając również zdarzenia, które na pierwszy rzut oka nie wydają się tak oczywiste.
Zapraszam na szkolenie “PR kryzysowy” już 18 kwietnia w Warszawie. Odpowiem na nim na wiele pytań, m.in.:
- Jakich sytuacji należy się wystrzegać i jakie są pożądane wzorce w obliczu sytuacji kryzysowej?
- Jak zarządzać informacją w tak trudnym okresie?
- Jak krótko przedstawić swoje stanowisko mediom i nie pozostawić pola do dywagacji?
W trakcie szkolenia odbędą się też praktyczne warsztaty z kamerą:
- Nagranie „setki interwencyjnej”
- Wywiad z agresywnym dziennikarzem w studio TV
Zapisz się już teraz!
Magda Zwolińska
Account Director
Lighthouse Consultants