Zaledwie 4,7 proc. polskich organizacji gospodarczych ma budżet na poziomie 0,5-1 mln euro, a jedynie 4,2 proc. posiada biuro w Brukseli – wynika z badania Eurolob II, dotyczącego lobbingu w Unii Europejskiej.
Badanie przeprowadzono w Polsce, Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech. Z naszego kraju jego twórcom odpowiedziało 56 organizacji. W porównaniu do swoich zachodnich odpowiedników, polskie organizacje dysponują mniejszymi środkami. Budżety ponad połowy z nich (54,8 proc.) nie przekraczają 100 tys. euro, w przypadku 4,7 proc. organizacji mieszczą się w przedziale od 1 do 5 mln euro. Takimi środkami, dla porównania, dysponuje 34 proc. organizacji niemieckich, 30,4 proc. organizacji francuskich i 23 proc. brytyjskich.
Polskie organizacje ustępują swoim zachodnim odpowiednikom także w kwestiach organizacyjnych: jedynie 4,2 proc. posiada biuro w Brukseli (w Niemczech odsetek ten wynosi 44,3 proc.), jedynie 11,9 proc. posiada wpis w rejestrze przejrzystości UE, w większości są to także małe organizacje (50 proc. posiada nie więcej niż 25 członków).
Ponad 68 proc. z nich jest aktywna na szczeblu UE. Najczęściej zwracają się do Parlamentu oraz Komisji Europejskiej, i to kontakty z tymi instytucjami są oceniane jako najbardziej istotne. Najczęściej dochodzi do nich w późnych etapach unijnego procesu politycznego: przy przystosowywaniu prawa krajowego do prawa unijnego i jego wdrażaniu. Poza instytucjami UE polskie organizacje kontaktują się także z europejskimi stowarzyszeniami branżowymi, instytucjami naukowymi, związkami zawodowymi oraz krajowymi i europejskimi organizacjami pozarządowymi.
Jakie metody reprezentacji interesów są uznawane za najskuteczniejsze? Udział w komisjach i grupach eksperckich został uznany za bardzo użyteczny przez 86 proc. organizacji, 83 proc. wymieniło także kontakty osobiste. Mobilizowanie opinii publicznej i mediów zostało ocenione jako bardzo przydatne przez 78 proc.
91 proc. polskich organizacji gospodarczych korzysta, choć sporadycznie, z wiedzy eksperckiej i informacji dostarczanych przez zewnętrznych konsultantów. Przeważnie jednak stara się wykorzystywać własne zasoby. (ks)
O badaniu:
Eurolob to projekt prowadzony przez prof. Beate Kohler-Koch z Centrum Europejskich Badań Społecznych Uniwersytetu w Mannheim. Drugą edycję badania przeprowadzono metodą CAWI w okresie od marca do września 2012 roku, na próbie największych przedsiębiorstw w badanych krajach (lista 500), a także narodowych i unijnych organizacji pracodawców. Wskaźnik odpowiedzi w Polsce wyniósł 42,42 proc.