Aż 82,6 proc. zagląda do nich zarówno w celach prywatnych, jak i zawodowych. Dla większości jest to też narzędzie bezpośredniego kontaktu ze źródłami informacji i śledzenia konkurencji. Co trzeci badany nie wyobraża sobie bez nich pracy – wynika z raportu PressInstitute na temat wykorzystywania mediów społecznościowych przez dziennikarzy.
Autorzy przeprowadzili badanie na grupie 247 dziennikarzy i redaktorów z mediów ogólnopolskich, regionalnych i lokalnych. Ankietowani reprezentowali redakcje prasowe, telewizyjne, radiowe i internetowe.
Wnioski? Dla korzystających z serwisów społecznościowych są one przede wszystkim: źródłem informacji (81,9 proc.) i dodatkową możliwością nawiązania kontaktu z rozmówcami. Ponad 70 proc. respondentów używa ich do upowszechniania własnych materiałów i publikacji, często traktuje się je jako platformy do analizowania opinii publicznej (61,7 proc.). Dla niektórych odgrywają rolę wskaźnika określającego newsowość publikowanych materiałów i ich wpływ na odbiorców. Tylko 4,9 proc. badanych korzysta z mediów społecznościowych wyłącznie prywatnie.
Raport nie przynosi większych zaskoczeń, jeśli chodzi o wybór medium. Najczęściej dziennikarze korzystają z Facebooka (60,8 proc. robi to na bieżąco, a 27,7 proc. kilka razy dziennie), drugim w kolejności serwisem był Twitter (32,2 proc. monitoruje go na bieżąco, a kilka razy dziennie zagląda tam co dziesiąty ankietowany). W dalszej kolejności badani wymieniają serwis YouTube (18 proc.). Dziennikarzy prawie nie ma na NK (92,5 proc. nigdy tam nie było), Snapchacie (84,1 proc.) i Pintereście (81,6 proc.).
Najczęściej wchodzą na portale społecznościowe, by śledzić konkurencję, w tym profile mediów polskich (78 proc.), zagranicznych (56 proc.) oraz dziennikarzy polskich (1,8 proc.) i zagranicznych (39,2 proc.). Ponad połowa (51,5 proc.) obserwuje, co zamieszczają w społecznościach eksperci branżowi, a niespełna połowa (45 proc.), co piszą politycy.
Według ankietowanych media spolecznościowe na nowo definiują etykę dziennikarską, wpływając na jej rozluźnienie. Niektórzy wskazywali natomiast, że social media prowadzą do rozpowszechnienia postprawdy, której nikt nie jest w stanie zweryfikować.
Badanie PressInsitiute przeprowadzono w dniach 25 listopada – 5 grudnia 2016 roku. (mw)