„W krajach Unii Europejskiej rządy włączają się w promowanie społecznej odpowiedzialności biznesu prowadząc dialog z organizacjami i przedsiębiorstwami zajmującymi się tą kwestią, popierając inicjatywy lub tworząc narodowe strategie” – mówiła prezes FOB Magdalena Greszta podczas konferencji poświęconej inauguracji prac nad Narodową Strategią Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. Polski rząd zaczyna doceniać tę ideę. „Byłoby rzeczą sensowną, aby wysiłkiem środowisk biznesowych, organizacji pozarządowych i administracji publicznej wypracować strategię upowszechnienia i rozwoju idei społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce” – powiedział wicepremier Jerzy Hausner. W spotkaniu, które odbyło się w Ministerstwie Gospodarki i Pracy 10 lutego br. z inicjatywy Forum Odpowiedzialnego Biznesu, oprócz wicepremiera Jerzego Hausnera i Małgorzaty Greszty z FOB udział wzięli także Tomasz Podgajniak, sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska, Irena Herbst, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki i Pracy, Tadeusz Kozek, podsekretarz stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej, Cezary Banasiński, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Henryka Bochniarz, prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych, oraz przedstawiciele środowisk naukowych, biznesowych i organizacji pozarządowych. Celem spotkania było przedstawienie problemów rozwoju społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce. „Jest to idea, która coraz mocniej zakorzenia się w wysoko rozwiniętych społeczeństwach” – powiedział wicepremier. Według Henryki Bochniarz, prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych wokół środowiska biznesowego w Polsce tworzy się negatywny wizerunek i należy to zmienić. „W Polsce społeczna odpowiedzialność biznesu postrzegana jest jako działanie, na które stać tylko duże firmy” – dodała. Jak podkreśliła odpowiedzialność biznesu powinna być tworzona codzienną pracą wszystkich środowisk zainteresowanych problemem. Rafał Szymczak, prezes Związku Firm Public Relations stwierdził, że powinna powstać ogólnopolska platforma promująca działania na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu. „Przedsiębiorcy muszą zrozumieć jak ważna jest reputacja firmy, natomiast konsumenci powinni mieć świadomość, że dzięki swoim decyzjom mają wpływ na działalność społeczną firm” – dodał prezes Szymczak. Podsumowując wicepremier Jerzy Hausner powiedział, że w Narodowym Planie Rozwoju są zapisy dotyczące społecznej odpowiedzialności biznesu, niemniej mogą być jeszcze rozszerzone. Do czerwca br. zostanie opracowany raport nt. stanu społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce. Pierwszym krokiem w pracach nad raportem będzie zidentyfikowanie istotnych obszarów wpływu biznesu na rozwój społeczny i dokonanie przeglądu inicjatyw już realizowanych. Kluczową częścią opracowania będzie zbiór rekomendacji dotyczących celów strategicznych, priorytetów i instrumentów Narodowej Strategii Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. Celem strategii jest upowszechnienie zasad odpowiedzialnego biznesu w Polsce, zgodnie ze wskazaniami Strategii Lizbońskiej i innych dokumentów Komisji Europejskiej. Oznacza to wsparcie przedsiębiorstw poprzez tworzenie lepszych warunków do realizacji zasad odpowiedzialnego biznesu i aktywne promowanie dobrych przykładów.