Nowe regulacje mogą uporządkować rynek i ułatwią firmom budowanie pozytywnego wizerunku – mówi Newserii Biznes Paweł Niziński, dyrektor generalny Better.
To efekt zmian w ustawie o rachunkowości, w wyniku których instytucje finansowe i grupy kapitałowe będą miały obowiązek informować o działalności pozafinansowej. Dotyczy to tego, co robią dla ochrony środowiska i lokalnych społeczności. „Te, które nie prowadzą działań w tym zakresie, będą musiały się z tego wytłumaczyć” – ocenia przy tym Niziński.
Jak przypomina źródło, nowelizacja ustawy o rachunkowości, która weszła w życie 26 stycznia 2017 roku, realizuje postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i tych dotyczących różnorodności.
Obowiązek ten dotyczy jednostek zaufania publicznego, które zatrudniają minimum 500 osób, a suma bilansów przekracza 85 mln zł lub suma przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów przekracza 170 mln zł. Szacuje się, że w Polsce obowiązek ujawniania danych pozafinansowych dotyczyć będzie prawie 300 firm.
Czytaj także: IV edycja raportu Annual CSR Outlook 2016: dla spółek raportowanie niefinansowe to nowy temat
Przepisy mają zwiększyć transparentność informacji w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu. Z raportu Fundacji CentrumCSR.pl wynika, że zaangażowanie w działalność odpowiedzialną społecznie deklaruje ok. 65 proc. firm w Polsce. Raporty społeczne publikuje jednak zaledwie nieco ponad 15 proc. Natomiast wedle raportu Deloitte, które przeprowadziło badania wśród 500 największych firm regionu Europy Środkowej, polskie przedsiębiorstwa i tak przygotowują najwięcej raportów niefinansowych. (mw)